Terug

Michiel Coxcie, De Vlaamse Rafaël

  • Tentoonstelling
31.10.13
23.02.14
Afbeelding
Jan Gossaert & Michiel Coxcie, (rechter)vleugel van het Altaar van Sint-Lucas (uitsnede)

Michiel Coxcie, volet droit de l’Autel de Saint-Luc, Saint-Jean l’Evangéliste, National Gallery Prague 2013

De Vlaamse Rafaël

De Vlaamse Rafaël, zo wordt Michiel Coxcie (1499 - 1592) door zijn tijdgenoten genoemd. De bijnaam illustreert hoe hoog ze Coxcie’s talent inschatten. En terecht: Coxcie was een van de meest invloedrijke schilders van de zestiende eeuw. Michiel Coxcie is in zijn tijd een gevierde schilder die gevraagd wordt voor prestigieuze opdrachten van belangrijke opdrachtgevers. Hij brengt een tiental jaren in Rome door waar hij zich verdiept in de antieke oudheid en de kunst van renaissancemeesters zoals Rafael, Michelangelo en Da Vinci.

Michiel Coxcie, naar Jan en Hubert van Eyck, De ridders (detail) © Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel | foto: Photo d'art Speltdoorn & Fils
Installatiezicht Michiel Coxcie. De Vlaamse Rafaël © M-Museum Leuven | foto: Dirk Pauwels

Hoogtepunten

Coxcie ‘verbetert’ het Lam gods

Eind jaren 1550 verhuist Coxcie naar Gent. De reden? Het kopiëren van het beroemde Lam Gods van de broers Van Eyck. Filips II is de opdrachtgever van de kopie. De vorst had natuurlijk liever het origineel gekocht, maar omdat dit niet mogelijk is, schakelt hij Coxcie in om een kopie te maken.

Lees meer
Michiel Coxcie, naar Jan en Hubert van Eyck, De aanbidding van het Lam © Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie | foto: Jörg P. Anders

De heilige Maagschap

Je zou het vandaag misschien niet meer zeggen, maar voor een toeschouwer in de jaren 1540 was dit schilderij erg modern. Coxcie schildert het werk niet lang na zijn terugkeer uit Italië. Het dient een beetje als zijn visitekaartje. Hij toont met dit werk aan dat hij zich de Italiaanse stijl eigen heeft gemaakt, maar tegelijk laat hij zien dat hij ook zijn roots niet vergeten is.

Lees meer
Michiel Coxcie, De heilige Maagschap © Stift Kremsmünster | foto: Fotostudio Leemans

Met de tijd mee!

Geen betere manier om te laten zien dat je met je tijd mee bent, dan door je portret te laten schilderen door de topkunstenaar van dat moment. Dat dacht ook Maximiliaan Morillon. Hij was de oudste zoon van Guy Morillon, secretaris van Karel V. Aangezien Coxcie de favoriete schilder was van Karel V, lag het voor de hand dat hij dit altaarstuk zou schilderen.

Lees meer
Michiel Coxcie, Triptiek met de Triomf van Christus en de schenkersfamilie Morillon

Restauratie

De Maagschap van Sint-Anna

Michiel Coxcie in Brussel

Parallel aan de tentoonstelling in M, kun je in Brussel terecht om meer werken van Michiel Coxcie te bewonderen.