De marteling van de Heilige Erasmus

De marteling van de Heilige Erasmus

‘Triptiek met de marteling van de heilige Erasmus’, Dieric Bouts, ca. 1460-1464, M Leuven / Sint-Pieterskerk

‘Triptiek met de marteling van de heilige Erasmus’, Dieric Bouts, ca. 1460-1464, M Leuven / Sint-Pieterskerk, foto: artinflanders.be, Dominique Provost

'De marteling van de Heilige Erasmus' is, naast 'Het Laatste Avondmaal', één van de twee topstukken van Dieric Bouts die nog steeds op zijn originele plaats bewaard is gebleven. Het drieluik werd vermoedelijk rond 1460 besteld voor de kapel in de Sint-Pieterskerk, waar het nog steeds te bezichtigen is. 

‘Triptiek met de marteling van de heilige Erasmus’, Dieric Bouts, ca. 1460-1464, M Leuven / Sint-Pieterskerk

‘Triptiek met de marteling van de heilige Erasmus’, Dieric Bouts, ca. 1460-1464, M Leuven / Sint-Pieterskerk, foto: artinflanders.be, Dominique Provost

In gezelschap van drie heiligen

De drie heiligen die het onderwerp van de triptiek vormen zijn Hiëronymus, Bernardus en Erasmus. Op het middelste paneel wordt de marteling van de heilige Erasmus voorgesteld. Aan de handen en voeten vastgeketend, ligt hij languit op een houten plank. De twee beulen aan weerszijden van Erasmus trekken met behulp van een marteltuig de darmen uit diens lichaam. Op het linkerluik wordt de heilige Hiëronymus afgebeeld, op het rechterluik zien we de heilige Bernardus van Clairvaux.

 

Kenmerkende ingetogenheid

Opvallend is de kalmte die af te lezen valt op het gezicht van Erasmus terwijl hij zijn wrede lot ondergaat. Dit is opnieuw een typisch voorbeeld van de ingetogenheid die kenmerkend is voor Bouts’ schilderstijl. 

Ik wil meer weten over Dieric