Béatrice Balcou

20.09.2019 - 26.01.2020
Koop je ticket

Met haar performances, sculpturen, tekeningen en installaties, reikt de Franse kunstenares Béatrice Balcou (1976) vernieuwende zintuiglijke en emotionele tentoonstellingsrituelen aan die vragen om een verstilde aandacht voor kunst.

De tijd nemen

Balcou kopieert andermans kunstwerken en neemt als het ware de rol van ‘art handler’ en ‘art registrar’ op zich. Zo daagt ze onze relatie met kunst en de manier waarop kunst geproduceerd wordt op een radicale manier uit. Voor Balcou is het kunstwerk geen kortstondig beeld om snel te worden geïdentificeerd of geconsumeerd. Wat voor haar essentieel is, is de manier waarop we naar de dingen kijken, de tijd die we ervoor nemen en wat we uit het proces van het kijken leren.

Activatie, interactie

In haar tentoonstelling in M brengt Balcou verschillende reeksen werken samen: een reeks bestaande placebo- en assistant-sculpturen, filmceremonies, tekeningen en werken die in de ruimte geactiveerd zullen worden. Die ruimtelijke en tijdelijke installaties nodigen ons uit om actief met de kunstwerken om te gaan, ze te begrijpen, eraan gehecht te raken, de tijd te nemen om écht te kijken, om toeschouwer te worden.

 

Curator: Eva Wittocx

 

Deze tentoonstelling is een coproductie van M en La Ferme du Buisson, met de steun van ADAGP en la copie privée.

Béatrice Balcou

Bio

Béatrice Balcou

Bio

Béatrice Balcou (1976, Tréguier, Frankrijk) woont en werkt in Brussel. Haar recente solo- en duotentoonstellingen zijn de volgende: L’Économie des apostrophes in La Ferme du Buisson Centre for Contemporary Art in Noisiel (2018), Béatrice Balcou x Yuki Okumura: double suicide at Kumagusuku in Kyoto Art Hostel kumagusuku in Kyoto (2018); Kazuko Miyamoto >< Béatrice Balcou in Exile gallery in Berlijn (2017) en in L’Iselp in Brussel (2016); Walk in Beauty in Casino Luxembourg Contemporary Art Forum (2014); Calme, luxe et volupté in Le Quartier Centre for Contemporary Art in Quimper (2014); en Chaque chose en son temps in FRAC Franche-Comté in Besançon (2013). De laatste jaren is haar werk getoond in verschillende groepstentoonstellingen, waaronder Article 132-75 in Kunstverein, Langenhagen (2019), Sculpter (faire à l’atelier) in FRAC Bretagne, Rennes (2018), Tes Mains dans mes chaussures in La Galerie Contemporary Art Center, Noisy-le-Sec (2017), Un-Scene III in WIELS, Brussel (2015), Plateforme de jeux in Centre Pompidou, Parijs (2015) en Des choses en plus, des choses en moins in Palais de Tokyo, Parijs (2014). In 2018 was ze samen met Yuki Okumura een laureaat van de residentie georganiseerd door het Institut Français in Villa Kujoyama in Kyoto, Japan. Het werk van Béatrice Balcou maakt deel uit van de collecties van FNAC Fonds National d’Art Contemporain, Parijs; FRAC Corse, Corte; FRAC Franche-Comté, Besançon en FRAC Ile-de-France, Parijs.