Kiluanji Kia Henda

21.02.2020 - 30.08.2020
Reserveer een tijdslot

Kiluanji Kia Henda (1979, Luanda, Angola) onderzoekt op een unieke en uitdagende manier hedendaagse maatschappelijke kwesties en zet zo aan tot kritisch denken. Zijn werk behelst een breed scala aan thema’s – onder andere politiek, identiteit en de complexe relatie tussen Afrika en het Westen – die vaak op een poëtische of satirische manier worden aangesneden. De kunstenaar maakt hoofdzakelijk gebruik van fotografie, video en installaties, stuk voor stuk aanwezig in M in zijn eerste Belgische solotentoonstelling.

Macht

Kia Henda groeide op in Angola tijdens de burgeroorlog na de onafhankelijkheid. Zijn kunst is geworteld in de geschiedenis van zijn land, maar is ook het resultaat van een mondiaal traject, aangezien Angola al eeuwenlang gevormd wordt door buitenlandse invloeden, van de Portugese kolonisatie tot de steden die er vandaag door China worden gebouwd. Het werk van de kunstenaar is doordrongen van dit mondiale aspect en legt de machtsdynamiek tussen landen en continenten bloot, met inbegrip van de verschillende instrumenten die worden gebruikt om macht af te dwingen.

Humor en ironie

Hoewel hij begon als autodidactisch straatfotograaf, ontgroeide Kia Henda zijn oorspronkelijke documentaire aanpak ten voordele van steeds universelere verhaallijnen. Het ondermijnen van de geschiedenis en het verweven van fictieve elementen met feiten leidde tot nieuwe creatieve mogelijkheden, vol humor en ironie. Zo stichtte de kunstenaar een denkbeeldige organisatie met de naam O.R.G.A.S.M. (Organisation of African States for Mellowness, 2011-2013) en presenteerde hij fotografisch bewijs van een Angolese ruimtemissie naar de zon die nooit heeft plaatsgevonden (Icarus 13, 2008).

Hedendaagse thema's, tijdloze dimensie

In M vult de kunstenaar twee zalen met zowel recent als ouder werk. Hoewel de tentoongestelde kunstwerken erg verschillend zijn qua vorm, verrassen ze en zetten ze ons ertoe aan om vragen te stellen bij wat we zien en verder te kijken dan de schijn. De politieke ondertoon toont zich via een aantal hedendaagse thema’s: migratie, uitsluiting en de relatie tussen natuur en cultuur. Doordat de geopolitieke verwijzingen suggestief blijven en de vormentaal naar abstractie neigt, krijgen de vragen die Kiluanji Kia Henda opwerpt een universele, tijdloze dimensie.

BEREID JE BEZOEK VOOR

Begeleidende informatie: online en offline

Om de verspreiding van het coronavirus te beperken voorzien we momenteel geen papieren folders. Als alternatief kan je alle begeleidende informatie op deze pagina bekijken en downloaden om af te drukken. Verder worden er begeleidende teksten aan de muren in de zalen voorzien. Ook audiogidsen blijven beschikbaar en worden tussen elk gebruik ontsmet.

Zin in wat meer verdieping?

Artist talk

Kiluanji Kia Henda

Afrika Filmfestival in M [AFGELAST] 

Kiluanji Kia Henda

Kiluanji Kia Henda

BIO

Kiluanji Kia Henda

BIO

Kiluanji Kia Henda (1979, Luanda, Angola) woont en werkt in Luanda en Lissabon. Enkele van zijn recente soloshows zijn de volgende: Concreto Blues in Jahmek Contemporary Art in Luanda (2019), A Ilha de Vénus in HANGAR – Centro de Investigação Artística in Lissabon (2018), A City Called Mirage in de International Studio and Curatorial Program (ISCP) in New York (2017), In the Days of a Dark Safari in Galeria Filomena Soares in Lissabon, Goodman Gallery in Kaapstad (2017) en Self-Portrait As A White Man in Galleria Fonti in Napels (2010).


Kia Henda nam deel aan groepstentoonstellingen in verschillende instellingen, waaronder Zeitz MOCAA in Kaapstad (2019), Tate Modern in Londen (2019), MAAT in Lissabon (2018), Centre Georges Pompidou in Parijs (2016), het National Museum of African Art – Smithsonian Institution in Washington D.C. (2015) en het Guggenheim Museum in Bilbao (2015). Zijn werk was te zien in de Biënnale van Gwangju (2018), de Biënnale van São Paulo (2010), de Biënnale van Venetië (2007) en de Triënnale van Luanda (2007).


In 2017 ontving Kia Henda de Frieze Artist Award. Hij toonde zijn werk The Fortress op het binnenplein van het Somerset House (Londen) in 2019. De kunstenaar won de National Culture and Arts Award van Angola in 2012. Zijn werk is terug te vinden in verschillende openbare en private collecties, waaronder die van Tate Modern (Londen), het Museum voor Hedendaagse Kunst in Warschau, het FRAC Grand Large – Hauts-de-France (Duinkerke) en het Pérez Art Museum (Miami).