Kleuteronderwijs

Vragen?

Met je kleuters op stap

Voor kleuters vanaf de tweede kleuterklas heeft M een gevarieerd menu. Op deze pagina vind je een overzicht van de rondleidingen die je kan volgen. Je kan ook zelf je kleuters gidsen, eender hoe jong. Want grote avonturen beginnen vaak klein. Heb je graag hulp daarbij? Deze lesmap biedt inspiratie om een museumbezoek voor te bereiden en na te genieten. 

Als je ons een bezoek wil brengen met je klas, kan je met dynamoOPWEG gratis gebruik maken van het aanbod van De Lijn. Je hebt recht op gratis vervoer met bus of tram, volgens de vaste dienstregeling, tijdens de daluren en met maximum 30 personen. Registreer je op www.cultuurkuur.be en vraag online een vervoersbewijs aan

1ste kleuterklas

Mijn eerste museumbezoek

1ste kleuterklas

Mijn eerste museumbezoek

Samen met je kleuters ontdek je het museum op een speelse en muzische manier. Experimenteren met vormen, kleuren en materialen is de basis in deze rondleiding. Hoe voelt het om zoals een vierkant door het museum te wandelen? Smaakt een groen schilderij zoals een zure appel? Hoe kan je met verschillende materialen een kunstwerk maken? 
Via prikkelende kijk- en doe-opdrachten leren de kleuters niet alleen het museum maar ook zichzelf beter kennen. Actie, plezier, beleving en avontuur verzekerd!

2de en 3de kleuterklas

In-beeld: leer kijken naar kunst

2de en 3de kleuterklas

In-beeld: leer kijken naar kunst

Kan je praten met een beeld? Wij denken van wel! Ontdek zelf het verhaal van de kunstwerken en onderzoek de kracht van beeldende kunst. In deze rondleiding maken jouw kleuters een kijk-reis door het museum. Doorheen speelse opdrachten en kijkvragen leren kleuters rustig en aandachtig kijken naar kunst. Waarneming en verbeelding staan centraal.
Cultuur in de Spiegel biedt het theoretisch kader voor deze rondleiding.

2de en 3de kleuterklas

In-vorm: speel met de bouwstoffen van kunst

2de en 3de kleuterklas

In-vorm: speel met de bouwstoffen van kunst

Welke bouwstoffen spelen in het hoofd van een beeldend kunstenaar? Hoe bepalend is de vorm, het materiaal of de kleur voor een kunstwerk? Kleuters mogen in deze rondleiding materialen en vormen voelen en onderzoeken. Het museum is de ideale plek om te leren hoe kunstenaars spelen met vormen en materiaal om zo kunst te maken. Een derde focus ligt op kleurgebruik. Wat vertellen kleuren en hoe maak je die zelf? En kunnen kleuren ons vrolijk, bang of boos maken?

2de en 3de kleuterklas

In-geleefd: praat en filosofeer over kunst en gevoelens

2de en 3de kleuterklas

In-geleefd: praat en filosofeer over kunst en gevoelens

Al eens verliefd geworden op een kunstwerk? Een herinnering teruggevonden in de kleur van een landschap? Kunstwerken houden ons een spiegel voor: ze vertellen iets over onze binnenkant. Ook kleuters kunnen prima filosoferen over kunst en gevoelens. Hierdoor ontdekken ze meer over de kunstwerken en wordt de taalvaardigheid gestimuleerd. We praten over wat we voelen bij een kunstwerk en zetten dit om in een andere kunstvorm: hoe klinkt een groen schilderij en hoe wandel je als een vierkant? Je komt het hier te weten!

2de en 3de kleuterklas

Do it yourself

2de en 3de kleuterklas

Do it yourself

Vind je het waardevol om eens een les in het museum te geven, je leerlingen een groepswerk te laten maken in de museumzalen of vanuit een specifiek thema een kunstwerk eruit te pikken? Ook dat kan. M zet de deur open voor leerkrachten die het museum als extra lesruimte willen gebruiken. Met je lerarenkaart kan je het museum gratis bezoeken, dus bereid gerust je lessen voor tussen de kunstwerken. Onze lesmappen bieden een handige houvast en geven je inspiratie om een museumbezoek voor te bereiden. Download de lesmap voor leerkrachten kleuteronderwijs of de lesmap voor leerkrachten lager onderwijs en ga zelf aan de slag! Download de M-app om je goed voor te bereiden op je bezoek.