Michiel Coxcie

31.10.2013 - 23.02.2014

De Vlaamse Rafaël

De Vlaamse Rafaël, zo wordt Michiel Coxcie (1499 - 1592) door zijn tijdgenoten genoemd. De bijnaam illustreert hoe hoog ze Coxcie’s talent inschatten. En terecht: Coxcie was een van de meest invloedrijke schilders van de zestiende eeuw. Michiel Coxcie is in zijn tijd een gevierde schilder die gevraagd wordt voor prestigieuze opdrachten van belangrijke opdrachtgevers. Hij brengt een tiental jaren in Rome door waar hij zich verdiept in de antieke oudheid en de kunst van renaissancemeesters zoals Rafael, Michelangelo en Da Vinci.

Terug in eigen land ontwerpt Coxcie altaarstukken, glasramen en wandtapijten voor opdrachtgevers in Brussel, Antwerpen en Mechelen. Zijn carrière wordt bekroond door een aanstelling als hofschilder van Filips II. Coxcie’s tijdgenoten inspireren zich op zijn vernieuwende stijl en composities en ook in de eeuwen na zijn dood kijken kunstenaars nog bewonderend naar zijn oeuvre. Onder andere Peter Paul Rubens laat zich door Coxcie inspireren. Vandaag de dag is de kunstenaar echter haast vergeten door het grote publiek. Hoog tijd om Michiel Coxcie in de kijker te zetten!

De tentoonstelling Michiel Coxcie, De Vlaamse Rafaël biedt voor het eerst een overzicht van het veelzijdige oeuvre van de getalenteerde meester: een grote reeks schilderijen, monumentale glasramen, grafische reeksen en wandtapijten sieren de museumzalen van M. De verschillende aspecten van Coxcie’s leven en werk komen aan bod: van zijn jeugdjaren en zijn verblijf in Italië tot zijn grootste verwezenlijkingen in de Nederlanden. Op de tentoonstelling prijken schilderijen van Coxcie uit de M-collectie naast Europese en trans-Atlantische bruiklenen. Je ziet onder andere Coxcie’s beroemde kopie van het Lam Gods. Dit imposante werk wordt voor het eerst sinds het begin van de negentiende eeuw in zijn geheel gepresenteerd.

 

Curatoren: Prof. Dr. Koenraad Jonckheere, UGent & Dr. Peter Carpreau, M-Museum Leuven

Hoogtepunten

Coxcie ‘verbetert’ het Lam gods

Coxcie ‘verbetert’ het Lam gods

Eind jaren 1550 verhuist Coxcie naar Gent. De reden? Het kopiëren van het beroemde Lam Gods van de broers Van Eyck. Filips II is de opdrachtgever van de kopie. De vorst had natuurlijk liever het origineel gekocht, maar omdat dit niet mogelijk is, schakelt hij Coxcie in om een kopie te maken.

De heilige Maagschap

De heilige Maagschap

Je zou het vandaag misschien niet meer zeggen, maar voor een toeschouwer in de jaren 1540 was dit schilderij erg modern. Coxcie schildert het werk niet lang na zijn terugkeer uit Italië. Het dient een beetje als zijn visitekaartje. Hij toont met dit werk aan dat hij zich de Italiaanse stijl eigen heeft gemaakt, maar tegelijk laat hij zien dat hij ook zijn roots niet vergeten is.

Met de tijd mee!

Met de tijd mee!

Geen betere manier om te laten zien dat je met je tijd mee bent, dan door je portret te laten schilderen door de topkunstenaar van dat moment. Dat dacht ook Maximiliaan Morillon. Hij was de oudste zoon van Guy Morillon, secretaris van Karel V. Aangezien Coxcie de favoriete schilder was van Karel V, lag het voor de hand dat hij dit altaarstuk zou schilderen.

Restauratie

De Maagschap van Sint-Anna

Michiel Coxcie in Brussel

Parallel aan de tentoonstelling in M, kun je in Brussel terecht om meer werken van Michiel Coxcie te bewonderen.

Michiel Coxcie

in de Sint-Michiels en Sint-Goedelekathedraal

Michiel Coxcie

in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België