Museum in beweging

06.12.2017 - 06.05.2018

De collectie van M is voortdurend in beweging. Zo verrijken we elk jaar onze collectie met unieke stukken die een uitzonderlijk verhaal vertellen. Vijf nieuwe werken krijgen nu voor het eerst een plek in één van onze museumzalen.

Puttobeeldje

Deze albasten putto, een naakt engelenfiguurtje uit steen, is het lang verloren tweelingbroertje van een soortgelijke putto die deel uitmaakt van de M-collectie. Samen sierden zij vanaf de 16de eeuw de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee. Dankzij de aankoop op TEFAF Maastricht zijn de twee beeldjes na twee eeuwen terug verenigd. 

Zeldzaam glasraam van Jan de Caumont

De Leuvense kunstenaar Jan de Caumont (1577-1659) is één van de grootste 17de-eeuwse glasschilders in de Nederlanden. Dit glasraam dateert van 1618 en is daardoor een zeldzaam vroeg werk van de Caumont. Op het paneel zie je een voorstelling van Margaretha Vekemans en haar dochter, vergezeld door de Heilige Agnes en de Heilige Elisabeth van Hongarije. Vekemans was de echtgenote van Alexander van den Broeck, beheerder van de stadskas van Antwerpen.

Maria met kind

Deze schenking draagt de handtekening van Maria Faydherbe (1587-1643), een Mechelse beeldhouwster.  De maagd Maria wordt hier in contrapposto voorgesteld. Haar volledige gewicht leunt op het rechterbeen en het linkerbeen is ontspannen. Het resultaat is een levendige figuur. Dit houten beeld is een sleutelwerk binnen Faydherbes oeuvre. Bovendien is er weinig werk van vrouwelijke beeldhouwers bewaard. 

In de voetsporen van Dirk Bouts

Dit ronde schilderij Hoofd van de heilige Johannes de Doper op schotel was lange tijd in privébezit. Het werk is een 17de-eeuwse variant van een veel gekopieerde oudere compositie van Dirk Bouts (1415-1475). Binnen de vele varianten van deze tondo's kunnen we een groep onderscheiden die rond 1620 ontstond in het atelier van de Antwerpse schilder Lucas Floquet (I). Verder onderzoek moet uitwijzen of ook deze tondo in zijn atelier ontstond.

Het delen van het brood

Anto Carte (1866-1954) was de oprichter van de Waalse kunstenaarsgroep ‘Nervia’. Qua stijl begeeft hij zich ergens tussen religieus symbolisme, expressionisme en naturalisme. Carte liet zich vaak inspireren door het (harde) boerenleven, zoals je op dit schilderij ‘Het delen van het brood’ (ca. 1925) duidelijk kan zien. Het werk is een langdurige bruikleen .