Vincent Geyskens exposeert in M
Stillevens
Geyskens onderzoekt voortdurend wat de betekenis van schilderkunst kan zijn in onze tijd. In die zoektocht kijkt hij ook naar het verleden, naar de praktijken van oudere kunstenaars. Het afgelopen jaar heeft hij zich toegelegd op het stilleven. In ingetogen tinten en op een witte ondergrond schildert hij composities met flessen, een brood, een doodshoofd, bekers, … De objecten zijn herkenbaar, maar zeer schematisch aangezet – ze flirten met abstractie. De verflagen geven de stillevens een soort tastbaarheid.
Onverwachte verwantschap: Alfred Delaunois
Vincent Geyskens is voor zijn tentoonstelling ook in de historische kunstcollectie van M gedoken. In de schilderijen en tekeningen van Alfred Delaunois vond hij verwantschappen met zijn eigen werk - vooral dan met zijn recente landschapstekeningen, die hij maakte op zijn wandelingen. Hij voelt affiniteit met de vrij ruwe manier van schilderen van Delaunois, en met diens gebruik van materie en textuur.
Alfred Delaunois (1877-1941) is een geboren Brusselaar, maar woonde het grootste deel van zijn leven in Leuven. Hij kwam er in contact met beeldhouwer en schilder Constantin Meunier (1831-1905), die een belangrijke invloed op zijn werk had.
Delaunois was een gewaardeerd schilder. Hij was docent en directeur van de Leuvense Stedelijke Academie voor Schone Kunsten en genoot ook internationale bekendheid. In zijn werk probeert hij vaak een sfeer van stilte en contemplatie op te roepen.
Nieuwe monografie Vincent Geyskens
M en Mercatorfonds publiceren naar aanleiding van Geyskens’ solotentoonstelling een monografie over de kunstenaar, met uitgebreid beeldmateriaal en teksten van onder anderen kunstcriticus Dominic Van den Boogerd en curator van M Eva Wittocx, vormgegeven door Kim Beirnaert.
En bij uitgeverij 'Het balanseer' verschijnt in het voorjaar een nieuw gedicht van Geyskens: ‘Het Geslacht van de Paling’.
Vincent Geyskens, van 28.05.2021 tot 05.09.2021 in M.