M’s prentenkabinet pakt uit: 'Druk! Werk!'
Oei, doodsprentjes!
Hoe is het werk op het prentenkabinet zelf?
Bie: “Toen ik begon, een jaar of drie geleden, was het project net van start gegaan. Veel zat nog in dozen uit de tijd van Vander Kelen-Mertens. Ze vroegen ieder van ons wat we het liefste wilden doen, en ik heb gekozen voor inscannen.”
Lucienne: “Ik ben er wat later bijgekomen. Mijn werk is de beschrijving: in een speciaal softwarepakket de afmetingen van de prent invullen, de herkomst noteren, de staat van het papier beoordelen, aangeven of het een houtskooltekening is, een aquarel, een pastel … Je krijgt daar eerst een opleiding voor, en ze hebben me ook documentatie gegeven met uitleg over alle mogelijke dingen die je kan tegenkomen. Als we er zelf niet aan uitkunnen, mogen we altijd om hulp vragen.”
“Ik ben begonnen met een hele serie devotieprenten. Eerst dacht ik: oeioei, dat is maar triestig, doodsprentjes! Maar er zaten ook communieprentjes bij, en prentjes met gebeden tot allerlei heiligen.”
Bie: “Scannen gaat redelijk snel, maar je moet altijd controleren of de scan oké is, en daarvoor moet je de prent zelf goed bekijken. Je neemt veel op, zo. En als er prenten bij zitten die me echt interesseren, dan roep ik iemand van M erbij: kijk eens wat ik hier tegengekomen ben!”
“Die devotieprentjes vond ik bijvoorbeeld soms echt straf. Ik herinner me er één van een jonge man, pas afgestudeerd toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Hij neemt vrijwillig dienst, wordt piloot en stort neer bij zijn eerste vlucht. Of een doodsprentje van een mama die in het kraambed overleden is. Je draait het om, en aan de achterkant zie je het overlijdensbericht van haar baby. Drie dagen later gestorven. Dan denk je: die mensen hebben geleefd. Dat is bewaard gebleven. Je staat daar toch even bij stil.”
Lucienne: “Zoiets dramatisch ben ik niet tegengekomen. Bij mij waren het veel begijntjes, en die leefden redelijk lang (lacht).”
Fabels
Er komt een tentoonstelling in M, ‘Druk! Werk!’, met een selectie uit het prentenkabinet. Bezoekers zullen jullie daar ook aan het werk kunnen zien. Wat vinden jullie daarvan?
Bie: “Geen probleem, ik ben onderwijzeres geweest. Ik ben het gewoon om te kijk te staan.”
Lucienne: “Mij stoort het ook niet. Ik ben zelf heel geïnteresseerd in hoe het er achter de schermen toegaat, dus ik begrijp waarom ze het doen. En het zal sowieso van op een afstand zijn, de mensen gaan niet over onze schouders staan kijken. Nu met covid-19 zeker niet, maar het was ook vóór de uitbraak al de bedoeling om voor wat afstand te zorgen.”
Jullie gaan samen met de curatoren een deel van de selectie bepalen?
Bie: “Ja, we mogen aangeven wat onze favoriete prenten zijn, en daar wordt dan een selectie uit gemaakt. Voor mij wordt het een beeld waar ik tijdens de lockdown weleens aan moest denken: een tekening van mensen die rond een graf staan. Ik vond ze bij het scannen meteen heel mooi – ze bleek van Félicien Rops te zijn. Die zou ik zeker eens willen terugzien.”
“Ook erg interessant: een serie prenten die gebruikt werden als didactisch materiaal. Wiskunde, astronomie, biologie … Ik zou willen weten uit welke tijd die komen, en waar ze voor gebruikt werden.”
Lucienne: “Ik heb prenten moeten beschrijven bij de fabels van La Fontaine. Die vond ik mooi, en bijzonder interessant. Sommige kende ik nog niet, en dan ging ik de moraal van het verhaal opzoeken. Zo leer je toch bij.”
Jullie waren allebei op zoek naar iets dat jullie intellectueel zou stimuleren. Heb je dat gevonden?
Lucienne: “Ja. Het werk hier bij M heeft me ertoe aangezet om andere musea te gaan bezoeken. Vroeger deed ik dat niet, ik had het te druk. Maar ondertussen ben ik al naar het MAS geweest, naar Middelheim, het fotomuseum in Antwerpen … Zonder M zou dat er niet van gekomen zijn, denk ik.”
Bie: “Als er nieuwe tentoonstellingen opengaan in M, krijgen de vrijwilligers een rondleiding met de curator aangeboden. Dat vind ik altijd geweldig interessant - met veel passie verteld. Achteraf kom ik dan terug om alles eens rustig te kunnen bekijken.”
“En één keer per jaar gaan we op uitstap. De Plantentuin van Meise hebben we zo gedaan – heel mooi – en in de Koninklijke Bibliotheek zijn we Bruegelprenten gaan bekijken en hebben we hun prentenkabinet achter de schermen mogen zien. We worden echt in de watten gelegd.”
Lucienne: “En je wordt duidelijk geapprecieerd. Ze komen kijken wat je aan het doen bent, ze antwoorden op je vragen … Dat maakt het ook de moeite waard.”
Hoe lang zullen jullie nog bezig zijn met het prentenkabinet, denk je?
Bie: “Ik heb dat ook al eens gevraagd. Ze hebben mij gezegd dat er meer dan genoeg werk zal zijn voor de rest van ons leven (lacht).”
'Druk! Werk!', van 13.11.20 tot 05.09.2021 in M.