Binnenkijken bij een M-cenas: de collectie van Pieter en Martine

M-cenassen Pieter en Martine

© M Leuven, foto: Tina Herbots

BINNENKIJKEN BIJ EEN M-CENAS

DE COLLECTIE VAN PIETER EN MARTINE

Pieter Vereertbrugghen (65) en Martine Peleman (56) zijn partners in het leven én in de zaken. Ze runnen samen een communicatiebureau en hebben in de loop der jaren een heel diverse kunstcollectie opgebouwd. Al zien ze dat zelf anders: “Verzamelaars zou ik ons niet noemen, maar we hebben wel kunst in huis, ja.”

M-cenassen Pieter en Martine

© M Leuven, foto: Tina Herbots

 

Ondertussen hebben we geleerd dat kunst tonen niet volstaat om mensen vrijer te laten denken

Martine Peleman, M-cenas

Vierkant

Martine: “We kopen ook moderne fotografie, met name de ‘Square Print’-reeks van fotoagentschap Magnum. Tweemaal per jaar vraagt dat zijn fotografen om beelden rond een bepaald thema – ik zeg maar iets: solidariteit. Je hebt één week de tijd om te reserveren wat je bevalt, en je foto’s worden dan afgedrukt op een vierkant formaat. De grootste zijn 15 bij 15 centimeter. Eén foto kost 100 euro; best betaalbaar dus. Wij hebben er een stuk of 80, waarvan er 35 ophangen bij ons thuis. We wisselen regelmatig, zo blijft het fris.”

 

Oud en nieuw

Pieter: “Kunst is belangrijk voor een stad. Een stad die aandacht heeft voor kunst, blijft in beweging. De rol van een museum daarin is kunstwerken bewaren, restaureren, inventariseren, tonen …  M doet dat uitstekend.”

 

“Het is een mooi museum, en ook vrij uniek omdat je er oude en hedendaagse kunst letterlijk naast elkaar kan zien. Je voelt dat ze daar ver in willen gaan. Hedendaagse kunstenaars worden uitgenodigd om de M-collectie te betrekken bij hun exposities. En de museumstaf denkt zelf na over hoe je hedendaagse en oude kunst samen kan brengen. ‘Neem je Tijd’ is een goed voorbeeld: een heel boeiende tentoonstelling, net omdat ze is uitgedacht en opgebouwd rond die confrontatie.”

 

Martine: “Nog twee dingen: de vernieuwde aanpak van de collectie in de Sint-Pieterskerk is ronduit schitterend. En wat wij als communicatiebureau ook appreciëren: ze communiceren breed genoeg. Het eerste nummer van het nieuwe magazine vonden we bijvoorbeeld heel geslaagd.”

 

Pieter: “Om al die redenen zijn we M-cenas geworden. Voilà.”

Word M-cenas

Als M-cenas steun je de werking van M en deel je je passie voor kunst met gelijkgezinden.