Thomas Demand exposeert in M
Twintig jaar gerijpt
In M zullen ook werken te zien waarvoor u zelf hebt samengewerkt met architecten. Hoe zijn die samenwerkingen tot stand gekomen?
“Architecten apprecieerden mijn werk al jaren voor ik me daarvan bewust was. Daar zullen wel verschillende redenen voor zijn, maar volgens mij komt het vooral doordat ik ruimtes met een zeker karakter creëer, met een narratieve en iconische kwaliteit waar architecten ook naar streven. Ik hoorde zelfs dat mij onbekende architectenbureaus bij aanbestedingen verwezen naar mijn werk zonder dat ik dat wist, of in hun dossier ontwerpschetsen opnamen die heel erg op mijn werk leken. Ze zeggen wel eens dat imitatie de meest gemeende vorm van vleierij is, maar dat vond ik toch wat overdreven (lacht). Maar na een tijdje zijn daar samenwerkingen uit voortgekomen. Aan de ene kant werk ik veel met architectuur in mijn tentoonstellingen, aan de andere kant werd ik steeds meer gevraagd om mijn ideeën uit te werken tot echte architectuurprojecten.”
“Dat is de kern van de tentoonstelling in M: het gaat over mijn werk en de architectuur, en over de interactie tussen die twee. Er zijn wel meer kunstenaars die werken met architectuur, maar er zijn er niet veel die het op mijn manier aanpakken. Het leek me interessant om te tonen hoe die twee domeinen elkaar kunnen overlappen.”
“De tentoonstelling is al twintig jaar aan het rijpen. Sommige werken die ik in die tijd gemaakt heb, kunnen we niet eens tonen – zoals het Belgische paviljoen op de Architectuurbiënnale van Venetië in 2008, een project van OFFICE Kersten Geers David Van Severen waarin ik een kleine bijdrage had. Of, onlangs nog, het ontwerp voor KANAL, het museum in de oude Citroëngarage in Brussel. Ik had daaraan meegedaan met 51N4E en Caruso St John, maar onze inzending heeft het niet gehaald. Jammer, ik had het wel zien zitten om museumdirecteur te worden (lacht).”
Nieuwe stukken
Wat mogen mensen verwachten van de tentoonstelling in M? Zijn er bijvoorbeeld stukken die voor het eerst te zien zullen zijn?
“Sommige stukken zijn niet nieuw, maar worden getoond in een compleet nieuwe context. Zoals ‘Nagelhaus’, een controversieel project in Zürich waarvoor ik heb samengewerkt met Caruso St John, maar dat er nooit is gekomen. Of ‘Black Label’, mijn project voor een tentoonstellingsruimte in Japan dat vermoedelijk nog niemand in Europa heeft gezien. Zeker niet in combinatie met ‘Untitled (Thomas Demands Here)’, het werk van Rirkrit Tiravanija dat op ‘Black Label’ gebaseerd is, en dat ook in M te zien zal zijn.”
“Maar het meeste van wat je zien zult krijgen is nieuw. Ik denk bijvoorbeeld aan de serie rond de patronen waarmee Azzedine Alaïa zijn pasvormen maakte – een wonderbaarlijke, unieke modeontwerper. We onthullen ook drie paviljoenen die ik ontworpen heb, en die momenteel in aanbouw zijn in Denemarken. Het is de eerste keer dat de ‘Model Studies’ voor dat project samen worden geëxposeerd. Voor een fototentoonstelling is de expo heel driedimensionaal, heel immersief.”
“Bovendien: het is geen klassieke solotentoonstelling. Ik heb verschillende andere kunstenaars uitgenodigd – ik had het al over Rirkrit Tiravanija en Caruso St John, maar ik denk ook aan de beeldhouwer Martin Boyce, de architect Arno Brandlhuber ... Al die werelden zullen in M met elkaar in dialoog gaan. Ik kijk er geweldig naar uit.”
Thomas Demands 'HOUSE OF CARD', van 09.10.20 tot 18.04.21 in M.