Rogier van der Weyden

Rogier van der Weyden

20.09.2009 - 06.12.2009

De passie van de meester

Rogier van der Weyden. De passie van de meester was een prestigieuze tentoonstelling met tal van primeurs over een van de grootste Vlaamse Primitieven. De meer dan 100 werken kwamen uit 58 gerenommeerde collecties in Europa en Noord-Amerika en zijn stuk voor stuk in topconditie. Rogier van der Weyden is samen met Jan Van Eyck de belangrijkste Zuid-Nederlandse schilder van de vijftiende eeuw. Zijn handelsmerk: het weergeven van - ingetogen - passie en emotie.

Als geen ander schildert hij het verdriet van Maria en Johannes aan de voet van het kruis. Of de diepe concentratie van de lezende Maria Magdalena. Of de zelfbewuste blik van Karel de Stoute, de machtige hertog van Bourgondië. In de tentoonstelling werden originele werken van zijn hand geconfronteerd met werken van medewerkers en generatiegenoten.

Primeurs

Kunstwerken die doorheen de eeuwen verspreid zijn geraakt, werden weer als ensemble gepresenteerd:

Topconditie

Verscheidene topwerken kregen een conservatie- en restauratiebehandeling. Een paar voorbeelden:

 

Het absolute topstuk van de tentoonstelling. In 2006 is men gestart met een grondige conservatie- en restauratiebehandeling.

 

Collectie: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. 
Restauratie: dr. Griet Steyaert. 
Waar: de restauratie wordt in het KMSKA uitgevoerd en kan door het publiek worden gevolgd. 
Duur: 3 jaar (2006-2009). 
Financiering: Fonds InBev-Baillet Latour

 

De oudste kopie van de beroemde 'Kruisafneming' van Van der Weyden. Hij maakt het werk voor de intussen verdwenen kapel van Onze-Lieve-Vrouw-van-Ginderbuiten in Leuven. Vandaag huist het in het Prado (Madrid). In 1443 laat Willem Edelheere 'De Kruisafneming' door een onbekende schilder naschilderen voor zijn kapel in de nieuwe Sint-Pieterskerk.

Collectie: M Leuven.
Restauratie: dr. Hélène Dubois.
Waar: Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium Brussel. 
Duur: 1,5 jaar (2008-2009). 
Financiering: stad Leuven en Vlaamse Gemeenschap.

 

Twee levensgrote stenen beelden van de Engel Gabriël en van Maria. Ze zijn van de hand van Jean Delemer (actief van ca. 1428 tot 1459). De beeldhouwer werkt in Doornik als de jonge Van der Weyden daar zijn eerste stappen zet als schilder.

Tijdens de restauratie zijn sporen ontdekt van de originele polychromie. Die blijkt van de hand van Robert Campin (ca. 1375-1444), de leermeester van Rogier van der Weyden. Het is een belangrijke ontdekking die het netwerk van de schilder blootlegt en de interactie illustreert tussen schilderkunst en beeldhouwkunst in de 15e eeuw.

Collectie: OLV-kathedraal Doornik. 
Restauratie: Lieselotte Hoornaert en Camille De Clercq.
Waar: Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium, Brussel. 
Financiering: Fonds InBev-Baillet Latour.

 

Deze tentoonstelling is een samenwerking met Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (K.U.Leuven).