Summer Course

11 dagen in het teken van de middeleeuwse en renaissance beeldhouwkunst

Summer Course for the Study of the Arts in Flanders

Iedereen ter wereld kan kunst uit de Nederlanden bestuderen, in boeken, op het internet en in enkele musea. Maar die kunst ter plekke zien, bestuderen en bespreken met collega’s uit je eigen onderzoeksveld? Dat kan enkel tijdens de jaarlijkse Summer Course for the Study of the Arts in Flanders. Deze editie stond volledig in het teken van de middeleeuwse en renaissance beeldhouwkunst. Een kort verslag van 11 boeiende dagen.

Derde editie

Van 18 juni tot 28 juni namen 16 onderzoekers deel aan de Summer Course. Het programma van deze derde editie werd gerealiseerd door M en stond niet toevallig in het teken van middeleeuwse en renaissance beeldhouwkunst. Als expertisecentrum en als motor achter het netwerkplatform ARDS was dit de uitgelezen kans voor het museum om internationale onderzoekers samen te brengen in Leuven.  Alle 16 deelnemers kregen de kans om hun eigen onderzoek voor te stellen en in discussie te gaan met nationale en internationale specialisten. 

Staalkaart van middeleeuwse beeldhouwkunst

Na de kennismaking op het Leuvense stadhuis en de presentaties van het onderzoek van de deelnemers, volgde een intensief programma in Leuven, Mechelen, Brugge, Antwerpen, Amsterdam, Utrecht, Maastricht, Aken, Luik, Zoutleeuw en Brussel. Kerk – en museumbezoeken, exclusieve depotrondleidingen werden afgewisseld met workshops, lezingen of debatten.  Alle facetten van middeleeuwse beeldhouwkunst kwamen aan bod, met een periode die zich uitstrekt van 796 (met een bezoek aan de Akense Pfalzkapel) tot 1566. Met het begin van de Beeldenstorm kwam er een einde de glorieuze periode van de laatgotische beeldhouwkunst in de Lage Landen.  Naast het spectrum aan materialen (steen, ivoor, albast, brons, koper en hout), werd er ook stilgestaan bij de verschillende types van beeldhouwkunst: religieus (retabels, kerkinterieur, heiligenbeelden, microsculptuur), burgerlijk, funerair,… Ook diverse onderzoeks- en restauratietechnieken werden belicht. De lezing ‘Het heilige theater van de middeleeuwse beeldhouwkunst’ van Dr. Matt Ethan Kavaler (University of Toronto) bleek een goede synthese van deze editie.

Een vruchtbaar onderzoeksdomein

Deze zomercursus bleek niet alleen voor de studenten een unieke ervaring. Ook voor het museum was het een vruchtbaar moment. De interesse voor middeleeuwse beeldhouwkunst groeit bij jonge onderzoekers en specialisten krijgen het platform om die expertise te delen. Net die kruisbestuiving en kennisdeling is van cruciaal belang voor M als kennis- en expertisecentrum en voor het ARDS-netwerk. Daarom zal de Summer Course binnen vijf jaar opnieuw aandacht besteden aan dit thema, met M als programmator. We kijken alvast uit naar de nieuwe lichting.

De Summer Course 2017 werd gecoördineerd door Vlaamse Kunstcollectie en M-Museum Leuven.