Edgard Tytgat

08.12.2017 - 08.04.2018

Herinnering aan een geliefd venster

Edgard Tytgat (°1879, Brussel) trok in zijn schilderijen en grafiek alle visuele registers open om mythes, volkslegendes of sprookjes te vertellen. Net zoals de cineasten van zijn tijd, verbeeldde hij een wereld vol fantasie, absurditeit en humor. M brengt de ‘sprookjes’ van Tytgat opnieuw tot leven en toont een grote waaier aan werken uit museale en privécollecties.

Edgard Tytgat

Doorheen zijn carrière schilderde de Brusselse kunstenaar Edgard Tytgat bijna vijfhonderd doeken en vervaardigde hij duizenden aquarellen, houtsneden, etsen en tekeningen. Hij behoorde tot de kunstenaarsgroep rond het tijdschrift Sélection, maar toch is zijn werk niet in een bepaalde stroming te plaatsen. Zo kan je geen duidelijke periodes in zijn werk afbakenen en ontbreekt een duidelijke chronologische evolutie. Zijn eerste werken kunnen als impressionistisch worden beschouwd, terwijl later werk als expressionistisch of naïef wordt omschreven.

Je kan genieten van de picturale schoonheid van Tytgats werk, maar tegelijk word je opgeschrikt door de wrange, macabere toon. Lang niet altijd begrijp je wat hij precies wil zeggen. Maar zijn dat niet doorgaans de spannendste verhalen? Koen Van Boxem, De Tijd

Eén ding staat vast: Tytgat was een verhalenverteller. In één beeld ontspint zich een veelheid aan scenario’s.  Die rijkdom aan motieven zet de tentoonstelling Herinnering aan een geliefd venster - zestig jaar na zijn dood - in de kijker. Zo toont M naast een grote selectie olieverfschilderijen ook nooit eerder vertoond archiefmateriaal met video, dagboeken en kortverhalen.

Een bitterzoete wereld

De wereld van Tytgat is bitterzoet. Zijn werken baden in een sfeer van kinderlijke fantasieën, erotiek, en verloren onschuld. Het alledaagse leven en de gebeurtenissen uit zijn eigen omgeving zijn een grote inspiratiebron. Zo figureren zijn echtgenote Maria of zijn goede vriend Rik Wouters vaak in zijn werk. Maar ook het meer volkse aspect komt naar voren zijn in zijn muziek-, circus-, en variététaferelen. Hij kent tevens zijn kunstgeschiedenis en grijpt in zijn werken terug naar die klassieke thema’s.

Cinematografische stijl

Cineast en co-curator Gust Van den Berghe zag in het werk van de Zweedse regisseur Roy Andersson een beeldtaal die sterk lijkt op de narratieve stijl van Tytgat. Door het werk van Anderson te confronteren met Tytgat versterken beide werelden elkaar.

 

Curatoren: Peter Carpreau en Gust Van den Berghe

Meer over de tentoonstelling?

Kies een activiteit

Rondleiding

Kijken is een kunst

Groepsbezoek

Edgard Tytgat + M-collectie

M-speeltijd

Workshop creatief schrijven

Tentoonstellingscatalogus

Edgard Tytgat | Herinnering aan een geliefd venster
• 160 pagina's
• Nederlands
• Uitgeverij Ludion i.s.m. M-Museum Leuven


€29.90

met de steun van