Vincent Geyskens

Tentoonstelling

Vincent Geyskens

28.05.2021 - 05.09.2021
Reserveer een tijdslot

Wat betekent schilderkunst vandaag nog?

Het is een vraag die Vincent Geyskens bezighoudt en welke hij onderzoekt in zijn divers oeuvre. Als we naar beelden kijken, zoeken we naar een aanknopingspunt met onze leefwereld, met de werkelijkheid die we kennen. Vincent speelt met die verwachtingen rond beelden en schilderkunst: wat betekenen beelden voor ons, welke rol spelen dragers en verf in hoe we een beeld lezen en analyseren, welke linken leggen we met beelden die we tegenkomen in het dagelijkse leven?

Voor Vincent is schilderen een manier om gedachten concreet  te maken, en materie zichtbaar. Als kijker word je door zijn werk uitgedaagd. Hij gebruikt figuratieve en abstracte elementen door elkaar en experimenteert met verschillende dragers. Die gaan van papier tot plastic, van doek tot gevonden objecten en zo zoekt hij de grenzen en mogelijkheden op van de gekozen dragers.

Vincent Geyskens’ tentoonstelling in M brengt verschillende reeksen en soorten werken van de afgelopen tien jaar samen, aangevuld met een aantal oudere referentiewerken. Je volgt als het ware de zoektocht van Geyskens naar het statuut van het beeld in de huidige maatschappij. M toont zowel collages, schetsen, schilderijen op doek als beschilderde reeksen kaders en legt zo verbanden tussen verschillende benaderingen van schilderkunst.

Schilderijen op doek

Wat de kunstenaar op doek zet, gaat van portretten en stillevens tot abstracte kleurcomposities met forse verfstroken. Hij brengt de verf soms zeer dik aan om enerzijds de aandacht te vestigen op de structuur van de verf en anderzijds op de lichamelijk handeling van het schilderen. Vincent Geyskens vergelijkt een schildersdoek met een huid: het is iets dat leeft, dat textuur heeft, dat bewerkt kan worden zoals ook een huid met make-up bewerkt kan worden. Hij gebruikt kleur en verf om abstracte werken op te bouwen. Licht en donker zet hij dan weer in om een gevoel van leegte en openheid te creëren

Kaderreeksen

Beschilderde kaderreeksen, met publiciteitsframes als drager, vormen de ruggengraat van de tentoonstelling. Geyskens creëert door de opeenvolging van kaders een zeker ritme. De kunstenaar brengt hierop grote kleurvlakken aan, afgewisseld met lege gedeeltes die een doorkijk op de achterliggende muur geven. Voor zijn collages vertrekt Geyskens van bestaande beelden die een duidelijke functie hebben, namelijk advertenties en campagnebeelden. De erotische of politieke beelden die hij uitscheurt, hebben de functie om te overtuigen, om op te winden. Door het beeld brutaal te verknippen en te plooien, maakt hij zich het beeld eigen en schept hij een afstand met het originele beeld. Het worden nieuwe composities die de manier waarop we eerst naar die beelden en afbeeldingen keken verandert. 
 

Schetsen

De tentoonstelling toont ook een selectie van Vincent Geyskens’ talrijke tekenboeken vol vluchtige schetsen naar de natuur die hij maakte bij zijn vele wandelingen. Deze landschapstekeningen tonen hoe hij met enkele potloodstroken zijn waarnemingen zichtbaar probeert te maken. In M wordt een connectie gemaakt tussen de werken van Geyskens met een aantal werken van Alfred Delaunois (1877-1941) uit de collectie van M. Delaunois was namelijk een schilder die in zijn ruwe tekeningen ook textuur en materie centraal stelde.
 

De meest recente werken in de tentoonstelling zijn de schilderijen die Geyskens sinds 2020 maakt: ingetogen stillevens op een witte achtergrond. Het afgebeelde is herkenbaar, maar flirt met het abstracte. Net zoals in andere werken van hem, geeft ook hier de gebruikte verftechniek bijna een tastbaarheid aan het werk. 

 

Curator: Eva Wittocx

Bij Geyskens’ solotentoonstelling publiceren M en Mercatorfonds een monografie met een overzicht van zijn praktijk, met talrijke beelden en teksten van onder andere Dominic Van den Boogerd en Eva Wittocx. 

 

Bij uitgeverij ‘het balanseer’ verschijnt een nieuw gedicht van zijn hand, getiteld ‘Het Geslacht van de Paling’.
 

Vincent Geyskens

Vincent Geyksens

Bio

Vincent Geyskens

Bio

Vincent Geyskens (1971, Lier) had eerder solotentoonstellingen in S.M.A.K. (Gent), Galerie Annette De Keyser (Antwerpen), Trampoline (Antwerpen), Envoy Gallery (New York), CC De Garage (Mechelen). Hij nam deel aan verschillende groepstentoonstellingen o.a. in KANAL – Centre Pompidou (Brussel), Roger Raveelmuseum (Machelen-Zulte), CIAP (Hasselt), Museum Dr. Guislain (Gent),  Wiels (Brussel). Sinds 2007 is hij docent aan het KASK in Gent. Daarnaast gaf hij ook les aan La Cambre in Brussel en aan het HISK in Gent.