Souffleur, wat is de betekenis van 'Bas-reliëf'?

Wael Shawky, 'Cabaret Crusades: Relief of the Siege of Jerusalem 1189-91' (after Jean Colombe's After the capture of Acre 1189 by Bourges,1475), 2018

Wael Shawky, 'Cabaret Crusades: Relief of the Siege of Jerusalem 1189-91' (after Jean Colombe's After the capture of Acre 1189 by Bourges,1475), 2018 © Wael Shawky; Courtesy Lisson Gallery

    SOUFFLEUR

    Bas-reliëf

    “Souffleur (de; m/v; meervoud: souffleurs): iemand die de toneelspeler zijn rol influistert.’’ Volgens Van Dale helpt een souffleur je dus te herinneren wat je eigenlijk al wist. Het leek ons een mooie titel voor deze nieuwe rubriek: daarin geven medewerkers van M uitleg en achtergrond bij vaktermen die je wellicht bekend in de oren klinken, maar waarvan je misschien niet (meer) weet wat ze ook alweer precies betekenen.

    Wael Shawky, 'Cabaret Crusades: Relief of the Siege of Jerusalem 1189-91' (after Jean Colombe's After the capture of Acre 1189 by Bourges,1475), 2018

    Wael Shawky, 'Cabaret Crusades: Relief of the Siege of Jerusalem 1189-91' (after Jean Colombe's After the capture of Acre 1189 by Bourges,1475), 2018 © Wael Shawky; Courtesy Lisson Gallery

      Marjan Debaene (Hoofd collecties): “Een bas-reliëf of laagreliëf is een sculptuur: een weergave die lichtjes uit het materiaal naar voren komt. Ze heeft wat diepte, maar niet veel. Je hebt ook haut-reliëf of hoogreliëf: daar komt de afbeelding bijna volledig los uit het materiaal – alsof ze nauwelijks nog met de achtergrond verbonden is. Het verschil tussen hoog- en laagreliëf komt dus neer op de hoeveelheid materiaal die je wegkapt.”

       

      “Bas-reliëfs komen in veel culturen voor. In het Westen waren ze vooral in de middeleeuwen en de renaissance populair.”

       

      Lore Boon (Diensthoofd tentoonstellingen): “En net dat gegeven gebruikt Wael Shawky, een hedendaagse kunstenaar uit Egypte. Een van de belangrijke thema’s in zijn werk is hoe gekleurd wij naar het verleden kijken. De visuele bronnen over de kruistochten komen bijvoorbeeld bijna allemaal uit de westerse kunstgeschiedenis. De blik van de andere partij, de Arabische wereld, kennen we niet goed, want die is niet zo vaak verbeeld. Shawky vindt dat zoiets de geschiedschrijving kan beïnvloeden, en dat we ons daarvan bewust moeten zijn. Daarom werkt hij met dat westerse medium, maar vertrekkend van een andere blik. Hij maakt bas-reliëfs in hout of glas, met vaak letterlijke kopieën van bekende werken uit de middeleeuwen en de renaissance: Tintoretto, Giotto… En daar voegt hij dan fantasie-elementen aan toe, zoals draken of mythische figuren. Je moet die werken echt goed bekijken voor je merkt dat er iets niet klopt. En dat is net de bedoeling. Je kan de bas-reliëfs tot 28 augustus zelf gaan ontdekken op ‘Dry Culture Wet Culture’, de tentoonstelling van Wael Shawky in M.”