In gesprek met Jim Campers
"Ik beschouw mijn beelden als één groot archief"
M geeft graag kansen aan opkomende kunstenaars. Elk jaar mag zo’n opkomend talent in het museum aan een eerste solotentoonstelling werken. In 2018 was het de beurt aan beeldend kunstenaar Jim Campers.
Wat me meteen trof in zijn werk, is hoe zijn fotografische stijlen erg uiteenlopend lijken.
"Ik leerde het werk van Jim beter kennen tijdens een atelierbezoek", vertelt Valerie Verhack, de curator van de tentoonstelling. "Wat me meteen trof in zijn werk, is hoe zijn fotografische stijlen erg uiteenlopend lijken. Sommige beelden doen denken aan wetenschappelijke illustraties of reislogboeken, andere aan advertenties of experimenten met abstractie. Dat valt ook op in de tentoonstelling: hij toont tegelijkertijd weidse landschappen en abstracte beelden."
Mens, technologie & natuur
'Forward Escape into the Past' brengt twee reeksen samen waaraan Jim Campers de afgelopen vijf jaar heeft gewerkt. De titel verwijst naar de inhoudelijke rode draad door de werken. Valerie Verhack: "Het is een verwijzing naar een visionaire utopie, een alternatief toekomstbeeld dat schetst hoe de mens opnieuw verbondenheid kan zoeken met zijn verleden en met de natuur, ver weg van de technologische vooruitgang."
Beeldenarchief
"Ik beschouw de beelden die ik maak als één groot archief’, legt Campers uit. "De werken zijn namelijk inhoudelijk met elkaar verbonden." Hij wijst naar 'Liquid Light', het meest abstract ogende werk in de zaal. "Het verwijst naar de zogenaamde liquid light shows uit het begin van de jaren ’60, die plaatsvonden tijdens elektronische muziekconcerten of avant-garde theatervoorstellingen. Net als de makers toen heb ik op een overheadprojector bolle glazen over elkaar gelegd, gevuld met oliën, pigment en alcohol. Zo ontstaan er kleurrijke patronen die wat doen denken aan de bekende lavalampen. Ik heb er voor dit werk een zwart-witopname van gemaakt."
'Liquid Light' hangt tegenover 'Psilocybin Cubensis', een beeld van de gelijknamige hallucinogene paddenstoel. "Beide werken kun je dan weer in verband brengen met de landschappen die erbij hangen." Die maakte hij in het Algerijnse Tassiliplateau, de plek waar de paddenstoel ontdekt zou zijn. "Zo zie je dat de werken er op het eerste zicht heel divers uitzien, maar dat ze wel rechtstreeks in verband staan met elkaar."