Rogier van der Weyden
Topconditie
Verscheidene topwerken kregen een conservatie- en restauratiebehandeling. Een paar voorbeelden:
- De Zeven Sacramenten (1440-1445)
Het absolute topstuk van de tentoonstelling. In 2006 is men gestart met een grondige conservatie- en restauratiebehandeling.
Collectie: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.
Restauratie: dr. Griet Steyaert.
Waar: de restauratie wordt in het KMSKA uitgevoerd en kan door het publiek worden gevolgd.
Duur: 3 jaar (2006-2009).
Financiering: Fonds InBev-Baillet Latour
- Het Edelheeretriptiek (1443)
De oudste kopie van de beroemde 'Kruisafneming' van Van der Weyden. Hij maakt het werk voor de intussen verdwenen kapel van Onze-Lieve-Vrouw-van-Ginderbuiten in Leuven. Vandaag huist het in het Prado (Madrid). In 1443 laat Willem Edelheere 'De Kruisafneming' door een onbekende schilder naschilderen voor zijn kapel in de nieuwe Sint-Pieterskerk.
Collectie: M Leuven.
Restauratie: dr. Hélène Dubois.
Waar: Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium Brussel.
Duur: 1,5 jaar (2008-2009).
Financiering: stad Leuven en Vlaamse Gemeenschap.
- De Annunciatie (1428)
Twee levensgrote stenen beelden van de Engel Gabriël en van Maria. Ze zijn van de hand van Jean Delemer (actief van ca. 1428 tot 1459). De beeldhouwer werkt in Doornik als de jonge Van der Weyden daar zijn eerste stappen zet als schilder.
Tijdens de restauratie zijn sporen ontdekt van de originele polychromie. Die blijkt van de hand van Robert Campin (ca. 1375-1444), de leermeester van Rogier van der Weyden. Het is een belangrijke ontdekking die het netwerk van de schilder blootlegt en de interactie illustreert tussen schilderkunst en beeldhouwkunst in de 15e eeuw.
Collectie: OLV-kathedraal Doornik.
Restauratie: Lieselotte Hoornaert en Camille De Clercq.
Waar: Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium, Brussel.
Financiering: Fonds InBev-Baillet Latour.
Curator: prof. dr. Jan Van der Stock, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven)