De wijnfontein: bron van mythes en verhalen

De wijnfontein

'De Wijnfontein', Jef Lambeaux, 1887, collectie M Leuven

'De Wijnfontein', Jef Lambeaux, 1887, collectie M Leuven, foto: artinflanders.be, Dominique Provost

De indrukwekkende bronzen wijnfontein is een van de pronkstukken van onze historische stijlsalons. Sinds kort weten we dat er waarschijnlijk nooit wijn uit heeft geklaterd, maar dat maakt het werk niet minder bijzonder.

'De Wijnfontein', Jef Lambeaux, 1887, collectie M Leuven

'De Wijnfontein', Jef Lambeaux, 1887, collectie M Leuven, foto: artinflanders.be, Dominique Provost

Ko Goubert, collectieregistrator: “De fontein staat in het oudste gedeelte van M, dat dateert uit de 19de eeuw. Voor het een museum werd, was dat het Hotel Vander Kelen-Mer­tens, het herenhuis van burgemeester Léopold Vander Kelen en zijn vrouw Maria Mertens. Na hun dood schonk hun zoon Victor het pand aan de stad als museum: het prille begin van M.”

Onschuldig tafereel?

“De fontein beeldt een verhaal uit de Griekse mythologie uit. De oppergod Zeus had zijn zinnen gezet op de mooie Leda, maar die wilde niets van hem we­ten. Om haar toch te strikken, veran­derde hij zichzelf in een zwaan. De fon­tein toont het moment waarop de zwaan – Zeus dus – Leda weet te verleiden. In onze hedendaagse ogen gaat het om een verkrachting, maar het verhaal wordt hier gepresenteerd als een on­schuldig, haast liefelijk tafereel. De ma­nier van voorstellen is overigens wel bij­zonder: het thema keert vaker terug in de kunstgeschiedenis, maar gewoonlijk wordt Leda liggend afgebeeld terwijl de zwaan haar overweldigt. Niet knielend zoals hier, in een innig moment met de vogel op haar schouder.”

 

“De fontein is in 1887 gemaakt door Jef Lambeaux, die ook bekend is van de Brabofontein op de Antwerpse Grote Markt en van het destijds gerucht­makende Paviljoen der Menselijke Driften in het Brusselse Jubelpark. Het echtpaar Vander Kelen-Mertens kende Lambeaux goed. We hebben ook andere werken van zijn hand in onze collectie – onder meer ‘Het dolle lied’, dat je kan zien in de collectiepresentatie ‘De Tien’. Het stelt een dansende sater en nimf voor – een zwierig, beweeglijk werk in de typische Lambeaux-stijl. In vergelijking daarmee is de fontein meer ingetogen en decoratief. Dat sluit aan bij de functie ervan.”

Zaalzicht 'Alles voor de vorm', 2017, M Leuven

Zaalzicht 'Alles voor de vorm', 2017, M Leuven, foto: © Dirk Pauwels voor M Leuven

Water bij de wijn

“Aan de fontein is een hardnekkige mythe verbonden. De vader van Maria Mertens handelde in wijn, en het echtpaar Vander Kelen-Mertens zette die handel voort. Daarom dacht men vroeger dat er wijn uit de fontein kwam – vandaar ook de bijnaam ‘wijnfontein’. Maar in 2017 kreeg de fontein een grondige conservatiebehandeling. Daarvoor moest ze gedemonteerd worden, en toen hebben we de restaurateur gevraagd om na te gaan of dat verhaal wel kon kloppen.”

 

“Wat bleek: de krullende dolfijnenstaarten onder Leda’s voeten zijn geen kraantjes, zoals we altijd dachten, maar hebben een louter decoratieve functie. De zwanen – zowel de grote bovenaan als de zes kleinere een niveau lager – hebben wél een klein gaatje vooraan in hun bek. Dat mondje is verbonden met een buisje dat door het lijf van iedere zwaan loopt, en dat onderaan de fontein – onzichtbaar voor de toeschouwer – op een watertoevoer kon worden aangesloten. Dat bleek toen de restaurateur er met een tuinslang water door liet stromen: dat kwam door die mondjes terug naar buiten.”

 

“Het bronzen bekken heeft onderaan geen afvoer: het loopt dus over. Wellicht rustte de fontein vroeger in een groter marmeren of betegeld bassin, in plaats van zoals nu op een hoge sokkel, midden op het kostbare parket van het ontvangstsalon. In zo’n bassin kon je namelijk, net als bij grotere fonteinen, een permanente watercirculatie creëren.”

 

“We vermoeden dat de fontein ooit in een wintertuin of een andere ruimte met een stenen of marmeren vloer heeft gestaan, waar ze rustig kon kabbelen. Niets wijst erop dat er ooit wijn uit is gekomen. Het lijkt onwaarschijnlijk, al was het maar omdat het onhygiënisch en moeilijk te onderhouden zou zijn geweest. Trouwens, door de vorm van de zwanenkoppen kan je er heel moeilijk een wijnglas onder houden. Dat hebben we ook laten testen.”

Iconisch en mysterieus

“We nemen aan dat de Vander Kelens gehecht waren aan hun fontein, maar hoe ze die precies gebruikten weten we niet. Het blijft een mysterieus object.”

 

“Toch – of misschien wel juist daarom – is de fontein een iconisch stuk in onze collectie. Ze staat centraal in de collectiepresentatie ‘Alles voor de vorm’ en is een ideaal startpunt voor rondleidingen. Vlakbij tonen we bijvoorbeeld de fraaie ceremoniebeker waaruit burgemeester Vander Kelen het allereerste glas Leuvens kraantjeswater dronk, bij de plechtige inhuldiging van de stedelijke waterleiding in 1890. We kunnen de bezoekers dan misschien geen glas wijn aanbieden, maar wel een paar boeiende verhalen (lacht).”

'Alles voor de vorm', van 11.06.17 tot 31.03.24 in M