‘The Migration of the Wings’: Jill Magid in M

Jill Magid, 'The Migration of The Wings', two-channel digital video, sound (in progress), film still, 2023

Jill Magid, 'The Migration of The Wings', two-channel digital video, sound (in progress), film still, 2023

THE MIGRATION OF THE WINGS

Jill Magid in M

‘The Migration of the Wings’ is een multimediale installatie met een verrassend uitgangspunt: ‘Het Laatste Avondmaal’, het beroemde drieluik van Dieric Bouts in de Leuvense Sint-Pieterskerk. Vanaf april 2023 kan je het werk van Jill Magid gaan bekijken in M.

 

Jill Magid, 'The Migration of The Wings', two-channel digital video, sound (in progress), film still, 2023

Jill Magid, 'The Migration of The Wings', two-channel digital video, sound (in progress), film still, 2023

Magid is een New Yorkse die al over heel de wereld exposeerde. Waarom koos ze uitgerekend een religieus schilderij uit het middeleeuwse Leuven als inspiratiebron?


Jill Magid: “Een paar jaar geleden stelde Valerie Verhack van M me voor om een nieuw werk te maken. Ik ben dan inspiratie gaan zoeken in de online collectie van M, en daar bleef ik hangen bij ‘Het Laatste Avondmaal’. Ik kende het werk niet, moet ik bekennen, maar ik was meteen gefascineerd.”


“Ik was toen net bezig aan een opdracht voor de Artists on Artists-reeks van de Dia Art Foundation  in New York - een lezing over de Belgische cineaste Chantal Akerman. Zij had een heel kenmerkende manier om personages in beeld te brengen: frontaal, op ooghoogte, vaak zwijgend en uitdrukkingsloos. Die houding zag ik terug in het centrale paneel van ‘Het Laatste Avondmaal’. Rond de scène met Jezus en de apostelen hangt een serene, haast hermetische stilte. Totaal anders dan de vier zijpanelen, de ‘wings’. Daarop zie je beweging, actie, onrust. Een enorm contrast. Ik wist instinctief: dit is een aanknopingspunt voor het werk dat ik wil maken.”

“Ik ben me dan gaan verdiepen in de geschiedenis van het drieluik, en dat bevestigde mijn eerste indruk. Het centrale paneel toont een scène uit het Nieuwe Testament – het verhaal van Christus, de basis van het christendom. De zijpanelen tonen scènes uit het Oude Testament, dat zoals je weet ook het heilige boek van de joden is. Bouts, en dan vooral de theologen bij wie hij te rade was gegaan, zagen die scènes als voorafspiegelingen van het laatste avondmaal van Jezus en zijn apostelen. Maar als je ze wat beter bekijkt, zie je stuk voor stuk taferelen waarin joden op de vlucht slaan. Het paneel linksonder, bijvoorbeeld, toont het joodse paasoffer. In het midden zie je een tafel, net als op het centrale paneel, maar aan déze tafel zit niemand. Er staan mannen en vrouwen omheen, met een wandelstok in de hand, en de deur staat open. Ze kunnen met andere woorden elk moment de benen nemen.”


“‘Het Laatste Avondmaal’ zegt voor mij iets over macht. In het midden zie je de meerderheid die de norm bepaalt; opzij staat de minderheid die letterlijk naar de marge wordt verbannen. Dat zie je zelfs in de titel: het drieluik heet officieel ‘Het Altaarstuk van het Heilige Sacrament’, maar iedereen spreekt van ‘Het Laatste Avondmaal’, terwijl dat in feite alleen op het centrale paneel slaat. De taal maskeert dus wat er in de marge gebeurt.” 

Image
Triptiek met het Laatste Avondmaal en bijbelse taferelen: Laatste Avondmaal (middenpaneel)
Image
Triptiek met het Laatste Avondmaal: Ontmoeting van Abraham en Melchisedek (linker zijluik)
Image
Triptiek met het Laatste Avondmaal: joods Paasmaal (linker zijluik)
Image
Triptiek met het Laatste Avondmaal: Verzamelen van het manna in de woestijn (rechter zijluik)
Image
Triptiek met het Laatste Avondmaal en bijbelse taferelen: Elias en de engel (linker zijluik)

Jill Magid. The Migration of the Wings, van 07.04.23 tot 10.09.2023.