Portret van twee M-bassadeurs: Carine en Mark
PORTRET VAN TWEE M-BASSADEURS
Zij is het nog maar pas, hij al vele jaren – hij draagt zelfs een mondmasker van M. Maar Carine Van den Panhuyzen (57) en Mark Pessers (65) zijn het allebei met evenveel bezieling: M-bassadeur. Ook nu veel activiteiten het voorbije anderhalf jaar noodgedwongen online plaatsvonden.
Mark: “Ik weet niet precies hoelang ik al M-bassadeur ben. Ik heb het ooit cadeau gekregen voor Kerstmis, en sindsdien heb ik het ieder jaar trouw verlengd. Het aanbod bevalt me, ik wil M graag steunen, en het bedrag is zo laag dat je het haast niet voelt, zeker als je het combineert met de Museumpas. Ik heb er nauwelijks méér voor betaald dan voor dit mondmasker (lacht).”
Carine: “Ik heb altijd van kunst gehouden, en op citytrips bezoek ik graag musea – het Prado, het Louvre... - maar tot mijn schade en schande was ik nog nooit in M geweest. En corona kluisterde me aan huis, terwijl ik juist erg sociaal ben. Daarom heb ik vorig jaar besloten M-bassadeur te worden - corona was de trigger!”
Mark: “Soms spring ik gewoon even binnen, da’s een groot voordeel van M-bassadeur zijn. De rondleidingen met een kunstenaar of curator vind ik ook interessant. De jaarlijkse Vriendendag, waar ik altijd even langsloop. En natuurlijk de twee uitstappen per jaar. Het bezoek aan de glasblazerij van Theys & Miseur is me sterk bijgebleven: mensen kennen misschien hun galerie op het De Somerplein, maar ze hebben ook een atelier in Sint-Pieters-Rode dat we bezocht hebben. Schitterend om te zien hoe die glaskunst voor je ogen tot stand komt.”
Carine: “Ik ben één keer mee op daguitstap kunnen gaan, naar een tentoonstelling van Ensor en Spilliaert in Oostende. Ik kende haast niemand van de groep, maar ik ben heel goed ontvangen – ’t is helemaal niet elitair of zo.”
“En laatst zijn we met de M-bassadeurs naar de abdij van Park geweest. Die is schitterend gerenoveerd – alleen al de gerestaureerde 17de-eeuwse glasramen zijn het bezoek waard. Ik ben niet iemand die met oortjes in rondloopt en voor ieder werk braaf naar de uitleg luistert, ik ontdek een tentoonstelling liever op mijn eigen tempo, maar hier kregen we uitleg van de curator. Die wees ons op dingen die we uit onszelf niet zo snel opgemerkt zouden hebben – de statige buitentrap bijvoorbeeld, waar zelfs de koning van Frankrijk jaloers op was.”
Echt wow
Carine: “Ik heb ook al aan een paar online-activiteiten meegedaan, en ik vond het aanbod goed doordacht. Professioneel ben ik veel bezig met projectmanagement, en ik was onder de indruk van hoeveel planning er bij zo’n museum komt kijken – echt wow! Je ziet ook dat de medewerkers van M gepassioneerd zijn door wat ze doen. En de M-bassadeurs zijn gelijkgestemde zielen: mensen met een gedeelde interesse, geen zeurpieten.”
Mark: “In het online-aanbod sprong de lezingenreeks over Vincent Geyskens er voor mij uit. De voorbije maanden liep er in M een tentoonstelling over zijn werk, en in drie onlinelezingen konden we meemaken hoe die tot stand kwam: hoe beslis je als museum aan welke kunstenaar je een expo wijdt, hoe betrek je het publiek, hoe wordt de expo opgebouwd... Op het eind kregen we een preview – dat was wel live in het museum.”
Carine: “Mij is de lezing over de opbouw bijgebleven. Da’s veel meer dan zomaar wat werken tegen de muur hangen: M heeft een eigen atelier waar ze volgens de wensen van de kunstenaar het expositiemeubilair maken. Jammer dat we dat niet live konden meemaken.”
“Uit mezelf heb ik meer affiniteit met oude meesters, maar die lezingen brachten me in aanraking met kunst waar ik voordien niet zo’n interesse voor had. Dan komen er meteen allerlei vragen bij me op: hoe kom je erop om zoiets te maken, wat gaat er om in het hoofd van zo’n kunstenaar? Dat spreekt me aan in M: dat je er iets bijleert. Je ziet er geen dingen die je evengoed ergens anders kan gaan bekijken.”
Internationale aandacht
Mark: “Ik kom ook in buitenlandse musea, en ik durf te zeggen dat M er bij momenten echt uitspringt. Niet alles vind ik goed, maar sommige tentoonstellingen krijgen terecht internationale aandacht – denk maar aan ‘Borman en zonen’.”
Carine: “Ik vond ‘Rodin, Meunier & Minne’ heel goed. Al was het maar om ‘De Denker’ terug te zien, in mijn eigen stad dan nog! ’t Was vooral de combinatie van oude en modernere kunst die me beviel. Veel musea zijn verkokerd: ofwel oude kunst, ofwel hedendaagse. Zo leer je als bezoeker geen nieuwe dingen kennen. M is een museum dat over het muurtje durft te kijken.”
Word M-bassadeur en draag M mee uit
Word M-bassadeur en krijg onbeperkte toegang en uitnodigingen voor activiteiten als de jaarlijkse vriendendag, vernissages en rondleidingen. Ook families zijn van harte welkom: elk kind, kleinkind, pluskind of pleegkind onder de 18 kan je gratis M-bassadeur maken.