Terug

Wael Shawky

Dry Culture Wet Culture

  • Tentoonstelling
11.03.22
28.08.22
Wael Shawky, 'Cabaret Crusades: Drawing #602', 2021

Wael Shawky, 'Cabaret Crusades: Drawing #602', 2021 © Wael Shawky; Courtesy Lisson Gallery

De Egyptische kunstenaar Wael Shawky (1971) woonde als kind lange tijd in Alexandrië, Egypte en Mekka, Saoedi-Arabië. Daar was hij getuige van de overgang van een samenleving gebaseerd op een systeem van nomadisme, naar een gemoderniseerde maatschappij. Die overgang van Dry Culture naar Wet Culture maakte een diepe en blijvende indruk op hem.

Maatschappelijke veranderingen staan vandaag nog altijd centraal in zijn kunst, met name de vraag hoe ze verweven zijn met thema’s als identiteit, religie, politiek en geschiedenis. Zijn kunstwerken beschouwt hij als een manier om die kwesties tastbaar te maken. Hij werkt met uiteenlopende media: schilderijen, tekeningen, sculptuur, film, en zelfs muziek.

 

Op de tentoonstelling ‘Dry Culture Wet Culture’ kan je twee nieuwe installaties gaan bekijken. De eerste, ‘The Gulf Camp project: The Wall #2’, maakt deel uit van de reeks ‘The Gulf Project Camp’, een project dat de geschiedenis van het Arabische schiereiland vanaf de 17de eeuw onderzoekt. De installatie bestaat onder andere uit een met zwart grafiet bedekte muur waarop doeken zijn gespannen die herinneren aan bedoeïenententen. Ze brengt een traditionele nomadische samenlevingsvorm samen met een hedendaagse, geïndustrialiseerde maatschappij.

 

De tweede nieuwe installatie werd speciaal voor M gemaakt. Vanuit Shawky’s interesse in samenlevingen en lokale tradities, tracht hij zijn werken en de manier waarop ze gepresenteerd worden telkens aan te passen aan de omgeving. De museumzaal, met een panoramisch zicht op de stad Leuven was het vertrekpunt voor ‘The Gulf Camp Project: Drama’ een grote installatie die de concepten van stedelijkheid en architectuur omhelst.

 

Daarnaast toont M ook tekeningen, houtsnedes en een film uit de reeks ‘Cabaret Crusades’. Centraal staat een filmtrilogie die het verhaal van de kruisvaarten vertelt, maar dan vanuit Arabisch perspectief. De personages worden vertolkt door poppen – enkele zijn in de tentoonstelling te zien.

 

‘The Cave’ is ook een filmwerk. Het toont Shawky die door een supermarkt loopt terwijl hij een passage uit de Koran reciteert. De video roept vragen op: is het een poging om economie en religie met elkaar te verbinden? Of wil hij net duidelijk maken dat die werelden niet verenigbaar zijn?

 

Curator: Valerie Verhack