Curator Peter Carpreau en cartoonist Lectrr over ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’

Curator Peter Carpreau en cartoonist Lectrr over ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’

Curator Peter Carpreau en cartoonist Lectrr over ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’

Curator Peter Carpreau en cartoonist Lectrr, foto: © Rebecca Fertinel voor M Leuven

Het is dé grote najaarstentoonstelling in M: ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’. Niet te missen – om meer dan één reden.

Curator Peter Carpreau en cartoonist Lectrr over ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’

Curator Peter Carpreau en cartoonist Lectrr, foto: © Rebecca Fertinel voor M Leuven

De tentoonstelling is een unieke kans om Bouts van dichtbij op de vingers te kijken. Nooit eerder werden zoveel werken van de 15e-eeuwse meester en zijn navolgers samengebracht in ‘zijn’ stad. Uit heel de wereld komen ze: het Louvre in Parijs, het Prado in Madrid, de National Gallery in Londen, musea en kerken in Firenze, Houston, Granada, San Francisco... Twee van zijn topwerken, ‘Het Laatste Avondmaal’ en ‘De marteling van de heilige Erasmus’, hebben zelfs tijdelijk de overstap gemaakt vanuit de Sint-Pieterskerk, waar ze zich al eeuwenlang bevinden.

 

Maar er is nog een goeie reden om naar M te komen. Bouts wordt er gepresenteerd als beeldenmaker: iemand die speelde met visuele conventies en slimme trucs gebruikte om zijn publiek te verleiden, en soms zelfs te misleiden. Net zoals beeldenmakers van nu: sportfotografen, filmregisseurs, gameontwikkelaars, grafisch designers... Daarom presenteert M hun werk zij aan zij met dat van de meester. Naast lijdende Christussen en Madonna’s-met-kind zie je onder meer originele tekeningen uit de ‘Star Wars’-films, portretfoto’s van moderne iconen als Beyoncé en Lady Gaga, filmfragmenten, reclameposters en nog veel meer.

 

Oude meesters, nieuwe meesters

Die verrassende insteek is het geesteskind van Peter Carpreau, jarenlang afdelingshoofd oude kunst bij M. Hij zette als curator de Bouts-tentoonstelling mee op poten en betrok er beeldenmakers van nu bij. Zoals Steven Degryse, beter bekend als de cartoonist Lectrr. Voor de tentoonstelling maakte hij een montage van tekeningen rond het thema ‘Bouts als leermeester’.

 

Lectrr: “Toen M me vroeg, was ik vooral geïntrigeerd. En ook wel wat geïntimideerd. Ik ben gefascineerd door oude meesters, maar ik dacht ook: wil ik me met hen meten? Kán ik dat?”

 

“Ik heb de vraag dan geherformuleerd: wat hebben die schilders mij geleerd? En kunnen anderen op hun beurt iets van mij leren? In de tijd van Bouts ging je als jonge knaap in de leer bij een meester. Zelf ben ik afgestudeerd als ‘meester in de beeldende kunsten’, met de laatste lichting van die opleiding trouwens. Nu leren jonge gasten de kneepjes van het vak door naar filmpjes op YouTube te kijken. Maar het principe is hetzelfde gebleven: het metier wordt van generatie op generatie doorgegeven. Daarom blijft Bouts actueel, ook voor makers van nu.”

Worstelen met Bouts

Peter Carpreau: “Het idee voor een Bouts-tentoonstelling dateert van tien jaar geleden. Er bestond al wel een catalogus die zijn volledige oeuvre wetenschappelijk beschreef, maar ik bleef toch met vragen zitten. Waarom kijk ik eigenlijk naar Bouts? Kunnen we na al die tijd nog wel doordringen tot zijn werk? Ik heb Bouts benaderd als iemand die ik niet snap, iemand met wie ik moet worstelen.”

 

“Sinds de romantiek bestaat het beeld van de kunstenaar als getroebleerd genie. Dat gaat terug op de 16e-eeuwse kunstenaarsbiografieën van Vasari, die zelf weer teruggreep naar middeleeuwse heiligenlevens. Maar het is een enorme verarming. Beeldend kunstenaars zijn altijd ook vakmensen geweest die doelbewust een breed arsenaal van trucs en technieken inzetten om de blik van de toeschouwer te sturen. Om de kijker te manipuleren, zou je kunnen zeggen.”

 

“Als je Bouts bekijkt als beeldenmaker, en niet als kunstenaar, wordt hij veel interessanter. Omdat je vrijer gaat kijken, zonder het gewicht van al je kennis. Zo zijn we op het idee gekomen om zijn werk te confronteren met dat van hedendaagse beeldenmakers: fotografen, regisseurs, gameontwikkelaars, cartoonisten zoals Lectrr... Ik heb ervoor moeten vechten, maar ik ben erg blij dat het gelukt is. Bezoekers zullen hun verwachtingspatroon wat moeten bijstellen. Ja, in een museum zie je kunst – maar wat is dat, kunst?”

Curator Peter Carpreau en cartoonist Lectrr over ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’

Curator Peter Carpreau en cartoonist Lectrr, foto: © Rebecca Fertinel voor M Leuven

Leuven in het jaar nul

“Typisch voor Bouts zijn de fantastische, sterk uitgewerkte landschappen. Ik vroeg me af: waar heb ik dat nog gezien? Tot ik besefte: in de sciencefiction! Makers van scifi en fantasy creëren complete nieuwe werelden waarin elk detail moet kloppen. Pas dan ben je als toeschouwer bereid om in hun wereld mee te stappen. Vandaar de keuze om in M originele tekeningen voor de ‘Star Wars’-films te tonen.”


Lectrr: “In die films wordt er voortdurend met lichtzwaarden gezwaaid. Als kijker weet je dat die niet echt bestaan, maar je accepteert ze omdat alle andere details in het ‘Star Wars’-universum ook kloppen: al die verschillende planeten met hun eigen culturen en wezens, de sprekende machines, de landschappen die duidelijk niet van deze wereld zijn...”


“Bouts werkt net zo. Op ‘Het Laatste Avondmaal’ heeft hij in de achtergrond het Leuvense stadhuis geschilderd. Natuurlijk zijn Jezus en zijn apostelen nooit echt in Leuven gaan eten, al was het maar omdat het horeca-aanbod daar rond het jaar nul vrij beperkt was (lacht). Maar toch is die combinatie realistisch.”


Carpreau: “Het is overigens heel bijzonder dat de originele ‘Star Wars’-tekeningen nu in België te zien zijn. Ze zijn in de jaren 80 en 90 getekend door onder meer Ralph McQuarrie en Steven Spielberg en worden bewaard in het museum van George Lucas, de regisseur van ‘Star Wars’. Het zijn prachtige werken, die je voor mij gerust kunst mag noemen.”

‘Geonosis Tower, Exterior Environment’, Star Wars: Attack of the Clones (2002), concept art, Erik Tiemens, Courtesy of Lucas Museum of Narrative Art 

‘Geonosis Tower, Exterior Environment’, Star Wars: Attack of the Clones (2002), concept art, Erik Tiemens, Courtesy of Lucas Museum of Narrative Art © & ™ 2023 Lucasfilm Ltd. All rights reserved. Used under authorization

‘De val van de verdoemden’, Dieric Bouts, ca. 1450 | ‘Star Wars: Attack of the Clones (2002)’, digital concept art, Ryan Church

‘De val van de verdoemden’, Dieric Bouts, ca. 1450, Palais des Beaux-Arts, Lille © RMN-Grand Palais (PBA, Lille) / Stéphane Maréchalle‘Republic Attack Gunships on Geonosis’, Star Wars: Attack of the Clones (2002), digital concept art, Ryan Church © Lucas Museum of Narrative Art, Los Angeles

DIERIC BOUTS. Beeldenmaker

20.10.23 - 14.01.24