De Tien

Collectiepresentatie

De Tien

28.05.2021 - 26.02.2023
Reserveer een tijdslot

M werkte samen met tien deelnemers, de (proef)konijnen van M, aan een nieuwe collectiepresentatie met kunstwerken, zorgvuldig geselecteerd uit de collectie van M en Cera. Het hele traject werd opgebouwd als een digitaal experiment, in de vorm van een spel met verschillende afleveringen. Per aflevering werden er punten verdiend, die de proefkonijnen moesten inzetten om hun favoriete kunstwerken in de collectiepresentatie te krijgen. Elke aflevering werd afgesloten met een stemronde waardoor er telkens kunstwerken afvielen. Deze finale selectie van de deelnemers is vanaf 28.05.2021 te zien in M.

De proefkonijnen

M maakt om de twee jaar een collectiepresentatie met het publiek. Hiermee wilt M de kans geven aan haar publiek om zelf te ondervinden wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een collectiepresentatie.

 

Normaal gezien zou de groep samenkomen in de museumzalen, maar om de verspreiding van het coronavirus te beperken moest de aanpak helemaal omgegooid worden. Het spel werd, in samenwerking met Abracademy, gedigitaliseerd door gebruik te maken van een interactief Mirobord, zodat onze konijnen samen kunnen strijden voor de werken die ze het liefst vertegenwoordigd willen zien in de zalen van M.

 

De groep is samengesteld uit tien kandidaten van verschillende generaties en achtergronden met één ding gemeen: hun enthousiasme voor kunst.

Het selectieproces

Het hele traject werd opgebouwd als een groot spel. De konijnen en de medewerkers van M ontmoetten elkaar verschillende keren digitaal en als het kan - hout vasthouden - naarmate de vernissage vordert ook in het echt. Tijdens die afleveringen zo'n zes keer virtueel, leerden ze dertig werken uit de collectie van M en de Cera-collectie beter kennen, telkens vanuit een andere invalshoek.

 

Een spel spelen, dat betekent punten verdienen. Per aflevering kon een deelnemer punten verdienen die ingezet werden om zijn of haar favoriet kunstwerk in de tentoonstelling te houden. Elke aflevering werd afgesloten met een stemronde en telkens vielen er kunstwerken af. Aan het einde van het experiment bleven tien favoriete werken over.

 

De rode draad doorheen het project is kunstbeleving. M baseerde zich hiervoor op elementen van beeldgeletterdheid uit de cultuurtheorie Cultuur in de Spiegel. Hoe kijken we naar kunst? Hoe analyseren we kunstwerken? Is dit voor iedereen hetzelfde?

 

Na het digitaal traject krijgen de konijnen de kans om face-to-face hun favoriete werken te bewonderen in het depot van M. Hun reacties worden vastgelegd op video en zullen in M te zien zijn samen met de overgebleven tien werken.

Deze collectiepresentatie wordt mee mogelijk gemaakt dankzij de bijdragen van de M-cenassen via M-LIFE en verloopt in samenwerking met Cera.

Beeldrechten

Cera-collectie bij M (details): Amédée Cortier, Zwart monochroom (blauwzwart), 1970, © Yvonne Laloyaux (foto: Philippe Debeerst) | Charif Benhelima, Morningside Avenue, Harlem 2001, 2001, © de kunstenaar | Guy Mees, Trap Op Trap Af, 1970, © Lotte Boogh (foto: Cera & M Leuven) | Honoré d’O, Gnome, Extended, 1999, © de kunstenaar (foto: Philippe Debeerst) | Jim Campers, Liquid Light, 2016, © de kunstenaar | Marc Mendelson, Paysage Fétiche, 1961, © Group 2 Van Hevel (foto: Philippe Debeerst)

 

Collectie van M (details): Jef Lambeaux, Het dolle lied, 1884 | Marie Thumas, Conservenblikken, ca. 1900 | Antependium met Christusmonogram, ca. 1550 (bron: www.artinflanders.be, foto Dominique Provost) | Pierre Joseph Verhaghen, Lot en zijn dochters, ca. 1780 (foto: Fotostudio Leemans)