'De Kunstbrug' met Mater Dei

De Kunstbrug

Zaalzicht 'Wael Shawky: Dry Culture Wet Culture', 2022, M Leuven

Zaalzicht 'Wael Shawky: Dry Culture Wet Culture', 2022, M Leuven © Andy Merregaert voor M Leuven

Kan kunst kinderen meer zelfvertrouwen geven? Om die vraag te beantwoorden, zetten M en de Leuvense Mater Dei-school in 2016 samen het project ‘De Kunstbrug’ op touw. Zes jaar later kijken school en museum terug op een geslaagd initiatief.

Zaalzicht 'Wael Shawky: Dry Culture Wet Culture', 2022, M Leuven

Zaalzicht 'Wael Shawky: Dry Culture Wet Culture', 2022, M Leuven © Andy Merregaert voor M Leuven

Sofie Vermeiren, diensthoofd Publieksbemiddeling, weet nog goed hoe het allemaal begon.

 

“We werkten al langer samen met Mater Dei, een kleuter- en lagere school aan het Sint-Jacobsplein, en we vroegen ons af hoe we die samenwerking konden versterken. Zo kwamen we op het idee voor een gezamenlijk project. In 2015 hebben we een projectsubsidie aangevraagd, in 2016 konden we beginnen. Het project zou vijf jaar lopen, maar vanwege covid is het met een jaartje verlengd.”

 

“Mater Dei ligt in een kleurrijke buurt. Het is dan ook een superdiverse school, met veel nieuwko­mers, veel verschillende talen... De belangrijkste doelstelling van ‘De Kunstbrug’ was de maatschap­pelijke integratie van de leerlingen te versterken. Daarvoor moet je ze meer zelfvertrouwen geven – je moet ze empoweren, zoals dat heet. We zijn er sterk van overtuigd dat kunst daarbij kan helpen. Wie beter naar kunst kijkt en ermee aan de slag gaat, leert kritisch te zijn, creatief te denken, samen te werken, zich uit te drukken, bouwt sociale vaardig­heden op...”

 

“Verder wilden we ook de leerkrachten bewust­maken van de rol die kunst en cultuur in hun lessen kunnen spelen. En we wilden de omgeving van de kinderen betrekken. Voor de ouders van deze leerlingen is een museumbezoek vaak een hele stap. ‘De Kunstbrug’ wilde die drempel verlagen.”

Wetenschappelijk onderzocht

“We waren benieuwd of we met ‘De Kunstbrug’ onze doelstellingen ook echt bereikten, en daarom hebben we het project tussen 2016 en 2019 laten doorlichten door een onderzoeker van de UCLL. Haar conclusies waren heel hoopgevend. De kin­deren bleken zeer betrokken te zijn en heel positief te staan tegenover kunst. Die waardering groeide nog naarmate ze vaker in M kwamen. Eén leerling van de eerste graad zei: ‘Telkens als ik terugga, vind ik de schilderijen mooier.’ En de kinderen van de tweede en derde graad gaven aan dat het project hen meer zelfverzekerd had gemaakt – een belang­rijke doelstelling. ‘In M voelt het alsof je een beetje groter bent,’ zei er één. ‘Alsof je een leider bent. Dat was de eerste keer dat ik dat bij mezelf voelde.’ Dat gevoel van eigenwaarde nemen ze hopelijk ook mee naar de rest van hun leven.”

De erfenis

“Het project is nu afgelopen, maar we willen de opgedane kennis niet verloren laten gaan. We hebben een publicatie over het project samengesteld, en er komt ook nog een poster met stappen die andere scholen en leerkrachten kunnen zetten. We hebben ook een filmpje gemaakt waarin de leerlingen van Mater Dei aan het woord komen. We blijven trouwens in nauw contact met de school. Een medewerker van M zal drie keer per jaar langsgaan om onze werking toe te lichten en om te luisteren naar de ideeën of suggesties van de leerkrachten. Dat vond ik zelf een van de mooiste resultaten van ‘De Kunstbrug’: hoe we behalve de leerlingen ook de leerkrachten hebben meegekregen.”

 

“Een vergelijkbaar project opzetten met een andere school zit er niet meteen in, maar we hebben de ervaringen met Mater Dei wel gebruikt om onze schoolrondleidingen verder te verfijnen – zo profiteren andere scholen er ook van. En wie weet brengen we andere Leuvense instellingen op ideeën. Misschien kan pakweg de bibliotheek of de schouwburg wel zo’n initiatief op touw zetten? Dat zou mooi zijn: als ‘De Kunstbrug’ anderen kan inspireren.”