Huma Bhabha in M

Huma Bhabha in M

Huma Bhabha in her studio in Poughkeepsie, New York, 2018

Huma Bhabha in her studio in Poughkeepsie, New York, 2018. Photo: Lauren Lancaster

Huma Bhabha werd geboren in Karachi, Pakistan, en verhuisde op haar 19de naar de VS om kunst te studeren aan de Rhode Island School of Design. Pas op haar 41ste, in 2004, kreeg ze haar eerste solotentoonstelling in New York. Een goede zaak, vindt ze: “Als je in je jonge jaren niet veel aandacht krijgt, blijf je je eigen weg volgen. En die leidt naar plekken waar niemand anders komt.”

Huma Bhabha in her studio in Poughkeepsie, New York, 2018

Huma Bhabha in her studio in Poughkeepsie, New York, 2018. Photo: Lauren Lancaster

Ik ben niet bang voor emoties. Die maken het werk sterker

Huma Bhabha

South Park

Een ander aspect van je werk zijn je tekeningen, die je vaak maakt op foto’s die je zelf hebt genomen. Ook daarin zitten veel lagen en invloeden.
“In de late jaren negentig heb ik een tijdlang mijn studio moeten opgeven. Ik ben toen thuis veel beginnen te tekenen. Ik werkte als receptionist bij een grafisch bedrijf. Ze hadden er een goede bibliotheek, dus telkens als ik wat tijd had, ging ik in de boeken neuzen. Mijn favoriet was een werk uit de jaren zestig over Indische sculptuur, met grote zwartwitplaten van drie- en vijfhoofdige Shiva-beelden. Daar heb ik veel ideeën uit gehaald. Net als uit de ‘Sub-Mariner’-reeks van Marvel, uit de comic books-verzameling van mijn man. De tekenstijl is verbluffend en zeer inspirerend voor mij. Ik hou ook van Japanse anime, al kan ik niet tekenen zoals die artiesten.”


“Zelfs sommige afleveringen van ‘South Park’ vind ik kunstwerken. De makers tekenden zelf de eerste series. Die zijn oké, maar het werd pas echt fantastisch toen ze een hoop getalenteerde mensen aantrokken voor de tekeningen en het inkleuren. Je kan er je ogen niet van afhouden.”


“En net zoals bij de sculpturen: al die invloeden zitten in je hoofd, en vormen mee wat je zelf maakt. Ook Karachi, de plek waar ik ben opgegroeid, is zeer aanwezig in mijn tekeningen. Ik teken vaak op foto’s die ik de voorbije 15 jaar in Karachi genomen heb, vlak bij het strand en de buurt waar ik woonde. Mijn eerste herinneringen zijn de ritten naar school: tien minuten door dat vlakke woestijnlandschap. Wat cactussen, palmbomen en woestijnstruiken, maar voor de rest is het er dor, desolaat en prachtig. Ik ben niet nostalgisch, maar de kleuren uit die tijd zitten in mij. Dat landschap zit in mij.”


“Er zijn dingen in Karachi die ik leuk vind die waarschijnlijk niemand anders iets zeggen. Een groot gat in de stoep, bijvoorbeeld. Dingen die ik heel vertederend vind, en die alleen daar kunnen bestaan. Daar neem ik dan foto’s van.”


“Ieder jaar zie je er meer bebouwing. Het ene jaar neem ik een foto van de fundamenten, het volgend jaar staat er al een verdieping... Karachi voelt aan als een urban ruin, zoals veel steden in de derde wereld. Want als je een huis bouwt begin je met de fundering, en dan wacht je tot je weer geld hebt, en bouw je weer wat verder. Al die onafgewerkte funderingen vind ik bijzonder interessant. Ik zag er sokkels in voor gigantische, monumentale werken. Zo ben ik beginnen te tekenen op die foto’s van dat landschap. Ik begon ook sculpturen te maken en fotografeerde ze in hetzelfde landschap. Door het standpunt van de camera krijg je het gevoel dat de werken heel groot zijn, maar in het echt zijn ze rond de zestig centimeter hoog.”

 

Wanneer is voor jou een stuk af?
“Er is in ieder geval altijd een punt dat ik moet stoppen (lacht). Je kan te lang werken aan dingen - en dat gebeurt soms ook. Dan moet je iets wegnemen, zodat het er weer fris uitziet. Ik hou van ruwe oppervlakken. Het gebeurt regelmatig dat ik me afvraag: oh, het ziet er toch niet te afgelikt uit? Terwijl voor ander mensen de omschrijving ‘afgelikt’ waarschijnlijk het laatste is waar ze aan zouden denken (lacht).”


“Karachi heeft ook dat ruwe. Persoonlijk ben ik daar erg aan gehecht, en ik denk ook dat ik het begrijp. Dat gevoel wil ik in de werken leggen, en ik denk dat ik daar ook in geslaagd ben. Tot op zekere hoogte.”

 

Tot slot: je stopt ook humor in je werk. Waarom?
“Mijn gevoel voor humor, dan (lacht). Als je iets heel erg overdrijft, wordt het weleens geestig. Misschien niet voor iedereen, maar in ieder geval voor mij. Daarom hou ik ook van horror en sf: er zit altijd humor in. Dat je na een explosie bijvoorbeeld alleen nog een nasmeulende sneaker ziet, met een scheenbeen dat eruit steekt. Dat is natuurlijk gruwelijk, maar tegelijk ook redelijk grappig.”


“Je mag jezelf nooit te serieus nemen. Ik zie mezelf als iemand die met de handen werkt en haar vaardigheden ontwikkelt, maar ik wil zeker niet pretentieus overkomen, want daar hou ik niet van. Humor is een goed wapen tegen pretentie.”

Huma Bhabha in M

Huma Bhabha is een internationale referentiefiguur in de hedendaagse beeldende kunst. Ze staat bekend om haar uitgesproken beeldtaal, waarin de menselijke figuur in al haar expressieve vormen centraal staat. Haar monumentale, doordringende figuren dragen kracht uit, maar visualiseren tegelijk de kwetsbaarheid van de mens in de wereld.


M organiseert de eerste Belgische museumtentoonstelling van haar unieke oeuvre. We brengen sculpturen en grote werken op papier uit de afgelopen 15 jaar, afkomstig uit publieke en private collecties in binnen- en buitenland. De tentoonstelling is een samenwerking met MO.CO. Montpellier Contemporain, waar het werk van Huma Bhabha vanaf november 2023 te zien zal zijn.

Untitled, Huma Bhabha, 2021, private collection

Untitled, Huma Bhabha, 2021, private collection. Courtesy of the artist & Xavier Hufkens, Brussels, photo: Adam Reich

'Huma Bhabha. LIVIN' THINGS', van 10.06.23 tot 29.10.23 in M