The making of 'The Gulf Project Camp: Drama'
“In november vorig jaar heb ik dan onderzoek gedaan naar de beste manier om een oppervlak te maken dat eruitziet als asfalt. Er zijn natuurlijk grote verschillen: het asfalt van een achterafwegje op de boerenbuiten ziet er heel anders uit dan wat ze hier in Leuven voor het WK wielrennen gebruikt hebben. Ik heb gewoon geprobeerd een hoop verschillende texturen na te maken.”
“In het totaal hadden we ongeveer 120 tests met verschillende materialen: cement met steentjes, gips met zand… Daar is Wael Shawky naar komen kijken. Hij heeft nog paar dingen bijgestuurd en uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een procedé met vijf laagjes: lijm – voegsplit – lijm – voegsplit – lak. Voegsplit bestaat uit heel kleine steentjes. Je gebruikt het om de voegen tussen kasseien of klinkers te vullen. De lak maakt het oppervlak glanzend.”
Waar breng je die asfaltlaag precies op aan?
“Terwijl wij met de tests bezig waren, heeft het museum een hoop volumes in piepschuim besteld: kubussen, piramides, halve bollen… Ikzelf en twee freelance collega’s assembleren die hier tot gebouwen, die we dan voorzien van een laagje ‘asfalt’. We proberen een redelijk grote variatie aan gebouwen te maken die er volgens ons goed uitzien. De laatste fase, het positioneren van de gebouwen, gaan we samen met de kunstenaar doen. We maken ook nog reservestukken en losse elementen, zodat we de gebouwen kunnen aanpassen als hij dat nodig vindt. We proberen nu zoveel mogelijk af te werken, maar tegelijk ook zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden aan de kunstenaar.”
Uitzicht op de skyline
Waar gaan jullie de installatie opstellen?
“In een zaal op de bovenverdieping van M, waar je een uitzicht hebt op de skyline van Leuven. Het komt op een hellend oppervlak tussen twee ramen.”
Is het gebruikelijk dat een kunstenaar dit soort werk uitbesteedt?
“Ja, ik heb het al eerder gedaan – ’t is wel de eerste keer dat ik zoveel autonomie krijg. Maar dat vind ik juist fijn. Je bent blij als het goed lukt, en dat je een aandeel hebt in de tentoonstelling. Maar het blijft zijn idee, en zijn werk.”
Wael Shawky's 'Dry Culture Wet Culture', van 11.03 tot 28.08.2022 in M.